Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

SMOTRA IV | Nevidljivi i nijemi film: tko su bile pionirke kinematografije

U srijedu, 4. veljače s početkom u 20 h u prostorijama Kino kluba Split možete poslušati predavanje Silvane Dunat  koje će se održati u sklopu četvrte SMOTRE pod nazivom ‘Nevidljivi i nijemi film: tko su bile pionirke kinematografije’. Vidimo se!

 

Nevidljivi i nijemi film: tko su bile pionirke kinematografije

Kada je utjecajni američki kritičar Andrew Sarris 1968. godine sastavljao svoju listu najznačajnijih redatelja američkog filma, na njemu se nije našla niti jedna žena. Ime Ide Lupino se tek ovlaš spominje kao “neobična pojava” dok se Dorothy Arzner u potpunosti zaobilazi, a bila je jedan od vodećih redatelja u Hollywoodu tridesetih godina. Isto tako se još i danas zaobilaze njezini filmovi pa se uistinu teško prisjetiti je li se ikad koji od njih ukazao na nekom od naših televizijskih kanala.

Iz većine povijesti filma, posebno onih koje su napisane do sedamdesetih godina 20. stoljeća, redateljice su najčešće izostavljene. Kao da nisu postojale: Alice-Guy Blaché, autorica prvog narativnog filma, Jessica Borthwick, prva ratna snimateljica, Esfir Shub, pionirka sovjetskog kompilacijskog i narativnog dokumentarnog filma, Lotte Reiniger, autorica prvog siluetnog animiranog filma. Samo se spomenu: Germaine Dulac, filmska teoretičarka i autorica prvog nadrealističkog filma (koji usput rečeno nije bio “Andaluzijski pas”) i Leni Riefenstahl, kontroverzna zvijezda nacističkog režima.

Zašto je to tako? Jesu li žene iza filmske kamere samo mit koji spominju feministkinje ili su one ipak imale aktivnu ulogu u razvoju filma u njegovim počecima? Gwendolyn Audrey Foster ističe kako razlog svojevrsnoj nevidljivosti žena autorica u povijesti filma nije njihov manjak već su filmski povjesničari, koji su poglavito bili muškarci, sustavno ignorirali zasluge žena filmskih radnica i orijentirali se isključivo na žene ispred kamere. Žene iza kamere u prvim danima razvoja filmske industrije i filmske umjetnosti postaju u većoj mjeri predmet interesa povjesničara, i povjesničarki, svjetskog filma tek posljednjih par desetljeća. Je li kasno da se panteonu velikih redatelja pridruži i poneka redateljica?