Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija: Saul Bass – Phase IV (1974)

U petak 05. siječnja s početkom u 20.30 h možete prisustvovati prvoj projekciji iz trotjednog (plus bonus projekcija) ciklusa Atompunk Era Cinema. Riječ je o filmu Phase IV (1974) američkog grafičkog filmskog dizajnera i povremenog redatelja Saula Bassa (1920-1996), dobitnika Oscara za kratkometražni dokumentarac Why Man Creates (1968) kojem je ovo jedini dugometražni igrani film. Phase IV svojevrsna je pozna autorska posveta svijetu filmske B i C produkcije kojim su, u godinama kada je Saul Bass gradio karijeru, dominirali filmovi o destruktivnim prirodnim mutacijama poput originalnog klasika The Fly (1958) u režiji Kurta Neumanna. Dakle, kolonija pustinjskih mrava koja iznenada (zahvaljujući vanzemaljskoj inteligenciji) formira nekakav oblik kolektivne svijesti koji im omogući da koordiniraju napredne aktivnosti započinje rat protiv ostalih vrsta unutar šireg podkonteksta prirodnog pustinjskog staništa. Projekcije petkom u Kino klubu Split edukativnog su karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli, sretna nova godina…

 

Atompunk Era Cinema

Kao jedan od derivata (sekundarnih subžanrova) subkulturne matrice cyberpunka, futurističkog art križanca utememeljenog na anarho-estetici proskribiranih marginalnih skupina u uvjetima ubrzanog tehničko – tehnološkog razvoja, atompunk (ili, kako se ponekad naziva – atomicpunk) pravac je koji referira na period preddigitalnog vremenskog isječka u okviru razvoja moderne dvadesetog stoljeća (1945-1965). Radi se o tzv. atomic age periodu kojega su neki autori posljedično skloni sagledavati i u (post/pod)kontekstu naknadno registriranog omasovljenja hippy pokreta s kraja šezdesetih godina prošlog stoljeća, te eskalacije novog spiritualizma sedamdesetih utemeljenog na opservacijama autora poput Timothya Learya (1920-1996), što atompunk ikonografiju čini uvijek iznova relevantnom i ataktivnom kada su u pitanju nove generacije apsorbenata zainteresirane za fenomene poput paranoidnog straha od komunista, globalnih teorija urote, svemirskih letova, vanzemaljske inteligencije, distopijske stilistike totalitarnih režima, stripova i superjunaka, destruktivne militantne moći, radioaktivnosti, te undergound umjetnosti u gabaritima koje se (vremenom) plasirala i produkcijski znatno bremenitija atompunk kinematografija.

“Atompunk Era spirituality is when all the ideas passed down from Theosophy and Spiritualism started to get aliens attached to them.”

(Paul Shapera, američki autor)

Pedesete godine prošlog stoljeća, dakle – period procvata atompunk estetike, obilježene su, između ostaloga, hiperprodukcijom jeftinih (mahom američkih) SF filmova, što je kao logičnu posljedicu naknadno nametnulo sistematizaciju većeg dijela produkcijskog C-Z filmskog taloga iz navedenog perioda u pretinac atompunka kao sekundarnog subžanra znanstveno-fantastičnog i futurističkog filma. Klasični atompunk radovi, danas stari i preko šezdeset godina, uglavnom su, zbog dokidanja autorskih prava i izmještanja u public free domenu, široko dostupni na kanalima poput youtube-ovih, pa su, prigodno, izostavljeni iz ovog ciklusa u organizaciji kino kluba Split. Dakle, umjesto nekih kultnih ranih ostvarenja kao što su Destination Moon (Irving Pichel, 1950), The Day the Earth Stood Still (Robert Wise, 1951), The Thing from Another World (Christian Nyby, 1951) ili When Worlds Collide (Rudolph Mate, 1951) – koje uzgred preporučujemo zainteresiranim gledateljima – prikazati ćemo filmove iz post-trendovskog perioda šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća za koje bi se moglo kazati kako predstavljaju idealan temeljac retrofuturističkog (steampunk) koncepta koji je postao neizostavni sastojak nove globalne kinematografske produkcije.   

“The Atomic Age is here to stay – but are we?”

(Bennett Cerf, američki izdavač)

 

Ciklusom su objedinjeni filmovi:

05.01.2018. Saul Bass – Phase IV (1974);

12.01.2018. Michael Anderson – Logan’s Run (1976);

19.01.2018. M. Karjukow & O. Koberidze – Mechte navstrechu (1963);

te (uz ciklus):

26.01.2018. Andrew Currie – Fido (2006)

 

Saul Bass – Phase IV

Phase IV (1974) američko je britanska SF horror koprodukcija u režiji Saula Bassa (1920-1996), grafičkog dizajnera koji se plasirao sredinom pedesetih godina pošlog stoljeća kao hollywoodski animator uvodnih i odjavnih špica da bi, nakon nekoliko katkih filmova od kojih je jedan, naslovljen Why Man Creates (1968) dobio Oscara za kratkomeražni dokumentarac, autorizirao ovaj svoj jedini dugomeražni film. Za Phase IV se može reći kako je u godinama nakon premijernih prikazivanja stekao svojevrsni kultni status, no vremenom je, dijelom zbog neraspravljenih autorskih prava nakon Bassove smrti, postao teško dostupan što je nedavno ispravljeno zahvaljujući novim digitalnim komercijalnim izdanjima. Tijekom impresivne karijere od preko četrdeset godina Saul Bass je kao dizajner filmskih produkcija surađivao s mnoštvom klasičnih redatelja poput Alfreda Hitchcocka, Ottoa Premingera, Stanleya Kubricka i Martina Scorsesea. Vjerojatno najpoznatiji namjenski uradak mu je animirana sekvenca iz uvoda filma The Man with the Golden Arm (Otto Preminger, 1955) koja iz bijelih linija na crnoj pozadini formira imena s casting liste, te ih premeće u ruku koja u agoniji agresivno stiska šakom preostali snop linija parafrazirajući nespecificiranu (ali implicite heroinsku) ovisničku potebu fikcijskog jazz muzičara Frankiea Machinea kojeg u filmu igra Frank Sinatra. Poznata su i njegova animacijska grafička rješenja za uvode Hitchcockovih filmova North by Northwest (1959) i Psycho (1960), kao i montažni postupak za scenu snoviđenja u filmu Grand Prix (1966) Johna Frankenheimera. Phase IV svojevrsna je pozna autorska posveta svijetu filmske B i C produkcije kojim su, u godinama kada je Saul Bass gradio karijeru, dominirali filmovi o destruktivnim prirodnim mutacijama poput originalnog klasika The Fly (1958) u režiji Kurta Neumanna. Dakle, kolonija pustinjskih mrava koja iznenada (zahvaljujući vanzemaljskoj inteligenciji) formira nekakav oblik kolektivne svijesti koji im omogući da koordiniraju napredne aktivnosti započinje rat protiv ostalih vrsta unutar šireg podkonteksta prirodnog pustinjskog staništa. Dva znanstvenika i jedna zalutala djevojka koju su prethodno spasili od agresivnih mrava jedina su prepreka daljnjoj mravljoj agresiji u izoliranoj pustinjskoj zabiti. No, mravi se ne predaju tek tako…

Trajanje: 83 minute

Jezik: engleski (engleski titlovi)

Država: SAD/VB

Tehnika: kolor/16 mm

 

Darko Duilo