Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija: Romanian Red Western Trilogy – prvi segment

U nedjelju 17. rujna s početkom u 20.30 h (termin je samo za ovu priliku pomaknut s petka zbog kolizije s projekcijama u sklopu ovogodišnjeg Split film festivala koje, uzgred, preporučujemo) možete prisustvovati prvoj iz trotjednog ciklusa projekcija Romanian Red Western. Radi se o filmovima u režiji kultnog rumunjskog redateljskog dvojca Dana Piţae i Mirceae Veroiua koji su, koristeći se načelnom komunističkom filmskom platformom u Rumunjskoj u vrijeme agresivne diktature Nicolaea Ceaușescua proizvodili vjerojatno najizopaćeniji materijal raspoznatljiv pod egidom filmske avangarde u povijesti. Profetul, aurul si Ardelenii (The Prophet, the Gold and the Transylvanians – Prorok, zlato i Transilvanci; 1978) priča je o rumunjskim iseljenicima koji na teritoriji SAD-a nastavljaju borbu za “našu stvar”… Projekcije petkom u Kino klubu Split edukativnog su karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli… 

 

 

Dan Piţa i Mircea Veroiu – Wild East Beginning…

Dan Piţa (1938) i Mircea Veroiu (1941–1997) bespogovorno su, iako ideološki “atestirani” komunisti, fundamentalne figure suvremene rumunjske kinematografije. Radi se, istovremeno, i o autorima – produktima tzv. provincijalne inteligencije, na teritoriji bivšeg istočnog bloka raspoznatljive po popularnom “udarničkom” predznaku koji im se često pripisivao u “borbama” za kulturu i gradove. Mada rumunjske municipije Târgu Jiu i Dorohoi iz kojih autori potječu sintetiziraju potrebe i svakodnevicu od po preko sto tisuća ljudi, nesumnjivo je, poznavajući makar ovlaš društveno – političke prilike u Rumunjskoj, kako je njihovo temeljno iskustvo bilo prilično blatno i palanačko. Gotovo sinhrono su, krajem šezdesetih godina prošlog stoljeća, nakon ustrajnog zanatsko – filmskog perioda, sportskih studija i strogo kontroliranog tavorenja na sporednim dužnostima, počeli uspješno režirati vlastite projekte (s početka kratkog, a tijekom sedamdesetih i šire zapaženog dugog metra). Jedini su rumunjski autori, uz neizbježnog i nešto starijeg Luciana Pintiliea (1933), svoje generacije kojima je u okviru relevantne, akademski potvrđene studije Contemporary Romanian Cinema: The History of an Unexpected Miracle (Dominique Nasta; 2013) posvećeno iscrpno poglavlje (Piţa kao okosnica) s temeljnim naglaskom na paradoksalne naturalističke zahvate u pravcu održavanja rumunjske nacional – komunističke kulturne matrice u umjetničkoj proizvodnji, što je površnim konzumentima rumunjske kinematografije odavalo dojam grandioznih avangardnih uradaka (što ti filmovi, na neki način, u širem kontekstu zaista i jesu). Primjerice, u filmu Nunta de piatra (The Stone Wedding – Kameno vjenčanje; 1972), prvoj kolaboraciji ovog redateljskog dovojca, paralelnom montažom krupnih planova egzistencijalna je bremenitost napaćene žene degradirana do psihološkog nametanja komparacije sa starmalom, prerano isluženom kravom kojoj kontrapunktira lipsali konj, i to scenografski i estetski limitirano do ruba neukusa na kojem počiva ideološka zabluda o krvi i zemlji, čak i kada je u pitanju sirovi realizam neosporne filmske umjetnosti. “Talibanski” ogoljen soundtrack dodatno je motivirao deaktivaciju patosa koji bi svadbenu ceremoniju kao jednu od tri temeljne dramaturške kopče režijski izolirao od opće turobne slike propadanja na kojoj je valjalo utemeljiti put nakon lokalnih kino projekcija.

Trilogijskom magnum opusu kojem je posvećen ovaj trotjedni ciklus u “režiji” Kino kluba Split prethodilo je kondenziranje kreativnih koncepcija (tada već renomiranih i afirmiranih) autora tijekom i nakon produkcije filma Duhul Aurului (Lust For Gold – Pomama za zlatom; 1974) koji je već sadržavao temeljne orise nečega što je u kontekstu istočnoeuropske kinematografije moguće raspoznavati kao logične egzotične ekstenzije žanrovskog westerna (zapadna varijanta je tzv. acid western). Oba su pionirska zajednička projekta Piţae i Veroiua utemeljena na literarnoj ostavštini grko – katoličkog svećenika i gorljivog rumunjskog nacionaliste Iona Agarbiceanua (1882-1963) koji je za života lamentirao nad svojim djelom kao nad djetetom kojem su komunisti ukrali poželjnu im golu sliku prirode i pritom opustošili dušu. Preliminarne aktivnosti kojima su autori “robovali” u drugom periodu karijernog uspona koji je rezultirao “red western tilogijom” moguće je označiti kreativnom potragom za umjerenijim, pastelnim, te donekle i humornim orisima tradicije koja bi bila u stanju obesmisliti izlaganje rumunjskih cinefila i filmskih radnika intenzivnijem prodoru zapadnih filmskih  utjecaja, za koje su dijelomično i sami bili krivi adaptirajući tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća festivalske integracije u inozemstvu po partijskoj direktivi. Uslijedili su neočekivani uspjeh na nacionalnom, te pozitivne kritike na međunarodnom planu. Tijekom osamdesetih godina prošlog stoljeća Pita i Veoiu predstavljali su tvrde monolite, svojevrsne obeliske rumunjske kinematografije na čijem obaranju su se dokidale lakomislene karijere mladih redatelja, te istovemeno presudno kanalizirala suvremena rumunjska kinematografija. Oba autora realiziala su zapažene projekte i nakon pada komunističkog političkog “projekta Ceaușescu”, a vremešni Dan Piţa 2014. je primio i solidne kritike za svoj, tada aktualni i solidno gledani, autorski projekt Kira Kiralina (2014), te najavio mogućnost da u dogledno vrijeme prihvati i novi angažman, unatoč poznim godinama. No pasaran…

Ciklus objedinjuje filmove:

17.09.2017. Profetul, aurul si Ardelenii (1978)
22.09.2017. Artista, dolarii si Ardelenii (1979)
29.09.2017. Pruncul, petrolul si Ardelenii (1981)

 

Profetul, aurul si Ardelenii (The Prophet, the Gold and the Transylvanians – Prorok, zlato i Transilvanci)

Dva transilvanijska seljaka putuju u SAD kako bi se susrela s rodbinom koja je Rumunjsku napustila desetak godina ranije. Zahvaljujući vlastitoj snalažljivosti i domišljatosti na teritoriju savezne države Utah presudno pomognu lokalnim, sustavno izrabljivanim građanima u borbi “za našu stvar” protiv proroka koji je od njih napravio rudarsko roblje… Produkcija filma je stajala nešto više od sto tisuća tadašnjih dolara, a tehnika je osigurana preko tadašnjeg GDR-a i sukladnih strukovnih čehoslovačkih veza. Komunistički režim odgađao je premijerna prikazivanja nekoliko godina, kako bi, između ostalog, spriječio mogućnost da angažirani umjetnici i tehničko osoblje emigriraju na zapad. U glavnim su ulogama Mircea Diaconu i Ilarion Ciobanu, dvojac vrlo popularnih rumunjskih glumaca.

Trajanje: 98 minuta
Država: Rumunjska/Čehoslovačka
Jezik: rumunjski (engleski titlovi) i povremeno engleski
Tehnika: kolor (Eastmancolor)

 

Darko Duilo