Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija: Péter Forgács – Osobna smrt (2008)

U petak 13. travnja s početkom u 20.30 h u projekcijskoj dvorani Kino kluba Split možete prisustvovati drugoj projekciji iz kratkog dvotjednog autorskog ciklusa Pétera Forgácsa (1950). Forgács je nezaobilazna pojava suvremene filmske avangarde, bazični je dokumentarist i strpljiv montažer kojem se medij filma, temeljem opsega interesa koji se razgrađuje u psihoanalizi, nameće i kao cilj i kao sredstvo. Projekcije petkom u Kino klubu Split edukativnog su karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli…

 

Péter Forgács – Osobna smrt (2008)

Saját halál (Own Death – Osobna smrt; 2008) prekretnički je uradak u karijeri Pétera Forgácsa realiziran kao eksperimentalna filmska elegija kojoj se narativna sruktura temelji na audio-vizualnoj interpretaciji literarnih pasaža preuzetih iz istoimenog autobiografskog romana mađarskog književnika (akademika) Pétera Nádasa (1942). Radi se o prvom Forgácsevom projektu unutar tri desetljeća profesionalnog djelovanja za koji se može kazati kako znatno dosljednije integrira fikcijske elemente u kontekstu forsiranja linearne dramaturgije zadane skriptom. Nádasov predložak se, kao monumentalna meditacija o krhkosti i prolaznosti života motivirana iskustvom kliničke smrti autora, pokazao (deriviran u voiceover formi) kao upravo savršeno  kompatibilan s found footage materijalom iz privatnog filmkog i foto arhiva koji Forgács održava još od 1983. Fundus na temelju kojeg je formirana impresivna kolekcija amaterskih snimki (od kojih su neke integrirane i u ovaj film koji Kino klub Split prezentira u sklopu kratkog autorskog ciklusa) temelji se na Forgácsovom aktivizmu u kontekstu humaniziranja mađarske kulturne matrice nakon relativne liberalizacije zemlje početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća. Poznato je kako su nakon Drugog svjetskog rata (politička doktrinarna praksa proizišla iz ishodišno institucionalne komunističke dogme) sve filmske kamere i foto-aparati (kao i sva ostala snimateljska oprema) u Mađarskoj konfiscirani od strane državnog aparata (u Rumunjskoj su zaplijenjene i pisaće mašine). Forgács je nakon osobnog uvida u dio arhiviranog materijala odlučio preuzeti skrb o njemu kako bi osigurao konzerviranje i restauriranje, te je (sakupljački ustrajno dokapitalizirajući bazni fundus) objedinio na jednom mjestu ekstenzivnu građu koja mu je omogućila da realizira dokumentarno-eksperimentalne filmove pomoću kojih je tehnički elementarno, kao medijski umjetnik, omogućio alternativnu humanističku prezentaciju posljedica (re)institucionaliziranja koncepta holokausta. Bill Nichols i Michael Renov, američki filmski kritičari i teoretičari koje se često ističe i kao utemeljitelje suvremenih studija dokumentarnog filma uredili su 2011. godine zbornik radova vezanih uz Forgácsevo sineatsko djelovanje naslovljen “Cinema`s Alchemist (The Films of Peter Forgács)” u izdanju Sveučilišta Minnesota. U Osobnoj smrti, unatoč (u odnosu na dotadašnji autorov opus) naglašenom pomaku prema bazičnom egzistencijalističkom lamentiranju, i dalje su prisutne sve idiosinkrazijske vizure (utemeljene na konceptu osobnog umiranja) za koje se može kazati kako su trademark Forgácseve kinematografije. Ultimativna smrt tumačena iz osobnog rakursa sažima (kao fundamentalna polazna osnova) i efektnu subliminalnu kritiku ideje holokausta kao iracionalnog koncepta (ne)dosljedne razgradnje eshatoloških osnova opstanka vrste i regeneriranja životnih ciklusa na čemu se temelji i Forgácsev osobni humanistički vitalizam.

“I am using the ordinary language of photography and film to find the sacred in banality.” 

– Péter Forgács

 

Trajanje: 118 minuta

Država: Mađarska

Jetik: engleski

Tehnika: crno-bijelo/kolor

 

Darko Duilo