Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija: Pekinško isposnišvo – Posljednji sanjari (1990) i Nered (2009)

U petak 4. svibnja s početkom u 20.30 h u projekcijskoj dvorani Kino kluba Split možete prisustvovati prvoj projekciji iz trotjednog ciklusa Kineski neodokumentaristički filmski pokret kojim će biti objedinjena četiri filmska projekta realizirana između 1990-2010 u tzv. klasičnom periodu (sada već trendovski pomalo posustale) kineske sineatske proizvodnje utemeljene na bilježenju destruktivnih posljedica prirodnih i socijalnih procesa, s težištem na marginalnim kulturnim pojavama (akterima jedne moguće nepostojeće scene), te s naglašenim individualnim psihološkim interesom i forsiranjem jednakog tretmana nekih oprečnih kulturno – društvenih pojava. Filmovi kao što su Pekinško isposnišvo – Posljednji sanjari (1990) i Nered (2009) kojima ćemo otvoriti ovaj ciklus realizirani su u labavijem amaterskom okviru rigidne kineske kulturne matrice koja (unatoč primjeni radikalnih političkih sankcija) i dalje proizvodi, donekle paradoksalnu te zapadnoj publici (zbog vezanja lokalnog – nacionalnog iskustva similarno raspoznatljive kontrakulturne mase ili neuke svjetine u dezorganiziranim socijalnim aktivnostima) intrigantnu filmsku materiju. No, za razliku od donekle visoke političke tolerancije na standardne eskalacije socijalnih nemira koji izbijaju čak i u zemljama razvijene demokracije, omasovljeno konfrotiranje se u Kini uglavnom intervencionistički (ponekad i krvavo efikasno) dokida tako što se šire grupe pri prvom politički zamijećenom i analiziranom pokušaju nepoželjnog udruživanja pod prisilom disperziraju na maksimalno priproste korumpirane socijalne skupine s nedostatkom perspektive za daljnje iritiranje nekakvog sinergijskog prevrata.  Projekcije petkom u Kino klubu Split edukativnog su karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli…

 

Kineski neodokumentaristički filmski pokret

Kineski neodokumentaristički filmski pokret naziv je kojim se objedinjuje veći dio radikalnije autorski orijentirane filmske proizvodnje uopće u Kini producirane (uz određene državne potpore) od početka 90-ih godina prošlog stoljeća (s tragovima trenda i u suvremenoj filmskoj aktivnosti). Značajniji autori bili su (a uglavnom su i dalje aktivni) uglavnom djelatnici nacionalnih televizijskih studija kojima je omogućeno da u slobodno vrijeme dodatno koriste opremu za snimanje. Ograničeno slobodna dramaturgija (prepoznatljiva po određenim pravilnostima i potvđena naknadnim projektnim analizama) zasniva se na intenizivnijem iskazivanju konvencionalne društvene kritike zadane s relativne margine na kojoj ona donekle idealno korespondira s gledateljima na demokatskom zapadu. Tako su teme dokumentarističkih potreba za utvrđivanjem prethodno naznačetog similariteta postale portetiranje marginalaca s naglaskom na umjetnike i narkomane, dodatno improvizirano praćenje djelovanja tzv. karizmatskih pojava, te isticanje priprostosti prostog isječka populacije zadanog prema ruralnim ili urbanim obilježjima filmskog odnosa s prostorom. Profesor filmskih studija na londonskom King’s Collegeu Chris Berry, između ostaloga i ekspet za istočnoazijsku i kinesku kinematografiju i kulturu uredio je 2011. uz pomoć dviju manje poznatih suradnika/suradnica (Lu Xinyu i Lisa Rofel) zbornik „The New Chinese Documentary Film Movement: For the Public Record“  čije je izdavač Hong Kong University Press. U sklopu ovog trotjednog ciklusa u Kino klubu Split prikazujemo:

04.05.2018.     Wu Wenguang: Liulang Beijing – Zuihou De Mengxiangzhe (1990) ili Pekinško isposnišvo – Posljednji sanjari (Bumming In Beijing – The Last Dreamers)  

Weikai Huang – Xianshi Shi Guoqu de Weilai (2009) ili, prema engleskoj distribucijskoj sugestiji prijevoda, Nered (Disorder)

11.05.2018.     Wang Bing – Wu ming zhe (2010) ili Bezimeni čovjek (Man With No Name)  

18.05.2018.     Haibin Du – 1428 (2009)

 

Wu Wenguang – Pekinško isposnišvo – Posljednji sanjari (1990)

Wu Wenguang (1956) radio je kao farmer i školski učitelj prije nego je počeo snimati filmove nakon okončanog studija kineske literature i trogodišnjeg perioda profesionalanog novinarskog angažmana na kineskoj televiziji. Pripisuje mu se prilično spontani atraktivni simbolički kadar (reprezentan za tipično nezadovoljstvo mladih) psihotičnog istupa kineske umjetnice Zhang Xiaping na kojem se konvencionalno temelji kako puka forma budućeg raspoznavanja similarne filmske materije, tako i temeljne ogoljene stilske (esetske) odrednice brojnih filmskih projekata nadalje realiziranih u tipičnom uže (stukovno) naznačenom kreativnom produkcijskom kontekstu, tijekom posljednjih desetak godina internacionalno intenzivnije raspoznatog (uz dodatnu valorizaciju arhiviranog materijala) kineskog neodokumentarističkog filmskog pokreta koji se (kao pokret),  ironično i paradoksalno, te unatoč impresivnom broju realiziranih projekata, nikada nije osobito omasovio. Film Pekinško isposnišvo – Posljednji sanjari (1990) s kojim je opočeo karijeru Wu Wenguang snimio je gotovo posve amaterski, bez ikakve dodatne produkcijske potpore s namjerom da ukaže na pritužbe o vlastitim nezahvalnim životnim uvjetima koje ističe petero mladih ishodišno provincijalnih umjetnika s društvene margine Pekinga u periodu neposredno prije i nedugo nakon (1988-1990) tragično okončanih protestnih događanja na trgu Tian’anmen 1989. Četvero od pet nelinearnim montažnim postupkom portretirnih potencijalnih aktera specifične (studentske) umjetničke scene (ali bez realno legitimirane scene same) u elementarnom dramaturškom kontekstu ovog kultnog primjera nedovoljno razvijene kineske underground kinematografije napustilo je zemlju nedugo nakon premijernih prikazivanja filma.

Trajanje: 69 minuta

Država: Kina

Jezik: kineski (engleski titlovi)

Tehnika: kolor

 

Weikai Huang – Nered (2009)

Huang Weikai (1972) slikarstvom (pejzažnim) se bavi od ranijeg djetinjstva, a nakon stjecanja akademske titule 1995. na Umjetničkoj akademiji u kineskom megapolisu Guangzhou otpočeo je i povremenu proizvodnu filmsku karijeru zahvaljujući ponajprije inicijalnim angažmanima na radnim mjestima filmskog promotora, umjetničkog direktora, grafičkog dizajnera, skriptera i snimatelja, nakon čega je 2002. počeo autorizirati i vlastite radove od kojih su mu u široj međunarodnoj distribuciji do sada bila tri filma. Film Nered (2009) vizualni je presjek atmosfere društvenog nesklada koja komplicira operativne procese odvijanja nekih naizgled banalnih građanskih rutina uz naglašenu činjenicu paralelnog izbijanja tipičnih socijalnih nesuglasica zbog kojih se aktivira i kineski represivni sustav. Kadrovi s ulica višemilijunskog Guangzhoua montažno su filmski kohezirani i sirovo snimljeni kako bi se naglasila dramatičnost svakodnevice tog golemog urbanog prostora.

Trajanje: 58 minuta

Država: Kina

Jezik: kineski (engleski titlovi)

Tehnika: crno – bijelo

 

Ukupno trajanje programa: 127 minuta

 

Darko Duilo