Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija: Nicolas Humbert & Werner Penzel – Step Across the Border (1990)

U petak 08. lipnja s početkom u 20.30 h u projekcijskoj dvorani Kino kluba Split možete prisustvovati drugoj projekciji iz trotjednog ciklusa filmova (Composing the Cinema) koji na specifičan način tretiraju temeljni odnos slike i zvuka kao najlogičniji fundament medija. Biti će prikazan avangardni dugometražni  dokumentarni uradak Step Across the Border autorskog dvojca Nicolasa Humberta i Wernera Penzela iz 1990. Riječ je o filmu koji u središtu dramaturške eksploatacije ističe lik i djelo slavnog majstora glazbene improvizacije Freda Fritha. Projekcije petkom u Kino klubu Split edukativnog su karaktera, organizirane za članove i sve ostale koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli…

 

Nicolas Humbert & Werner Penzel – Step Across the Border

„Do you know a white rabbit who, playing trumpet, circles the world on his flying carpet?“

(Fred Frith)

Jednoiposatna celulolidna (35 mm) improvizacija naslovljena Step Across the Border (Korak preko granice; 1990) jedinstveni je primjer suvremene avangardne dokumentaristike konceptualno oslonjene na konkretnu kompozicijsku ekspresiju (free jazz) kojoj je efektno subordiniran eksperimentalni filmski (cinema direct) materijal. Zvuk i slika u ovoj kolaboraciji respektabilnog njemačko – američkog redateljskog dvojca (Nicolas Humbert i Werner Penzel) idealno koegzistiraju kao jedinstveni amalgam zahvaljujući intenzivnoj snimateljskoj (gotovo anonimni Oscar Salgado) percepciji izoliranog trenutka i slobodnim, naglim transformacijama predefiniranih planova. U središtu dokumentarne eksploatacije Fred je Frith (1949), vjerojatno najznačajnija figura današnje britanske glazbene avangarde, na sceni prisutan od amblematične 1968. godine kada se plasirao kao gitarist eksperimentalnog rock banda Henry Cow. Kao produkt dokinute narativne strukture i neidentificiranih mikro lokacija (sniman je u Italiji, Japanu, Njemačkoj, Francuskoj, SAD-u, Švicarskoj i Velikoj Britaniji) Step Across the Border prvenstveno je filmska art egzibicija satkana od nasumičnih sekvenci muziciranja (fiksni kadrovi) kojima se, kao dinamički kontrapunkt, monažno nameću panoramska gibanja (vlakovi, automobili, raslinje, ljudi…), pa tek potom (zahvaljujući konvencionalnijoj sistemetizaciji) – glazbeni dokumentarni film. Period snimanja (1988-1990) poklopio se s aktivnim periodom djelovanja Frithovog avant-banda Keep the Dog (1989-1991) temeljem čega su na setu angažirani brojni suradnici s kojima je paralelno radio i u tonskom studiju (René Lussier, Jean Derome, Kevin Norton, Bob Ostertag, Iva Bittová, Pavel Fajt, Tom Cora, Tim Hodgkinson, John Zorn, Eitetsu Hayashi, Joey Baron, Cyro Baptista, Arto Lindsay…). Zahvaljujući donekle difuznoj, ali istovremeno i kompaktnoj crno-bijeloj fotografiji, te dinamičnoj izmjeni krupnih planova i totala u prirodnoj perspektivi film Step Across the Border nameće se i kao svojevrsni video dnevnik s globalne glazbene turneje Fred Fritha i njegovih pratećih muzičara. Spontanom ozračju produkcije doprinosi i činjenica što su neki kadrovi realizirani gotovo posve neočekivano, ponekad usred noći, ovisno o tome u kojem bi trenutku autorski dvojac koji je pratio glazbenike po svijetu osjetio potrebu da bez odgađanja realizira kreativnu ideju koja im se nametnula. U ulogama sporadičnih naratora pojavljuju se legendarni eksperimentalni redatelj Jonas Mekas, kao i Julia Judge, John Spaceley i Tom Walker, a cameo role su odadili pjesnik i glazbenik Ted Milton, te kultni švicarsko – američki underground fotograf Robert Frank. Osim što je zavrijedio nekoliko prestižnih festivalskih nagrada (European Film Academy, European Film Awards, Figuera da Foz – Portugal, Uppsala Filmkaja – Švedska, Hessian Filmward – Njemačka, Golden Gate Award – San Francisco), film Step Across the Border našao se i na listi 100 najvažnijih produkcija u povijesti medija pokretnih slika u odabiru kritičara uglednog pariškog časopisa Cahiers du cinéma. Fred Frith posljednji se put predstavio hrvatskoj publici 2015. tijekom nastupa u zagrebačkom kazalištu &TD.

„Fred Frith’s music makes your jaw drop, your feet dance, and your neighbours move.“

(An American Critic)…

 

Trajanje: 85 minuta

Država: Njemačka/Švicarska

Jezik: engleski/njemački

Temeljna tehnika: crno-bijelo

 

Composing the Cinema

Temeljni suodnos slike i zvuka na filmu se već u ranoj fazi razvoja filma kao zvučnog medija, zahvaljujući improvizacijskim/eksperimentalnim pristupima, zanatski konfrotirao u pravcu ozbiljenja keativnog progresa u primarnoj prozvodnji i montaži atraktivne filmske (audio-vizualne) materije. Principi glazbene kompozicije i principi kompozicije kadra nisu osobito similarni, pa je svaka primarna nakanana o preuzimanju polaznog postulatnog modela u druge svrhe rezultirala naknadnom sistematizacijom tako producirane sineatske građe u pretinac slobodnije autorske filmske avangade. Mnogi su suvremeni kompozitori, u kontekstu vlasitog doprinosa svojevrsnim art-konvencijama, od perioda između dva rata preko formiranja trenda tijekom pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća do digitalnog alterniranja značajnije primjetnog u recentnoj produkciji, posezali za demonstrativnim korištenjem filmskog medija prema donekle raspoznatljivim obilježjima konstrukcije kompozicije (Cage, Feldman, Kagel, Xenakis…). Zahvaljujući daljnjem razvoju filmske industrije disciplinirao se odnos kompozitora s primarnom dominacijom slike u mainstream proizvodnji, a eksperimenti na tragu asinhroniteta, te ostalih zanatskih paradoksa u vezanju zvuka i slike proizvodno su posustali u korist predominacije produkcijskog koncepta konvencionalnijeg glazbenog filma kao specifičnog subžanra filmske dokumentaristike. U ovom pregledu kao segmente prigodnog ciklusa Composing the Cinema Kino klub Split prezentira nekoliko specifičnih radova za koje se može reći kako su reprezentativni primjeri produkcije (ne samo vemenski i trendovski) oslonjene na prethodno iznesene temeljne koncepte ograničene integracije i (istovremenog) kreativnog razgraničenja filmske kompozicije (uključujući montažni proces) i pravila kompzicije u skladateljskom smislu. Ciklusom su obuhvaćeni slijedeći filmovi:

01.06.2018.     Lillevan Pobjoy – Xenakis [Alive] (2007) 

Piotr Kamler – Continu Discontinu (1959)  

Stephen & Timothy Quay – In Absentia (2000)

08.06.2018.     Nicolas Humbert & Werner Penzel –  Step Across the Border (1990)

15.06.2018.     Peter Mettler – Picture of Light (1994)

 

Darko Duilo