Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija: Jean Painlevé – Science is Fiction (first set) (1925-1982)

U petak, 1. srpnja s početkom u 20.30 h u prostorijama Kino kluba Split (Savska BB – Dom mladih) možete prisustvovati projekciji kratkih filmova francuskog avangardnog redatelja Jeana Painlevéa pod zbirnim nazivom Science is Fiction (1925-1982). Radi se o naturalističkim, tzv. wildlife filmovima kojima je Painlevé, pionir produkcije, osigurao kultni međunarodni satus, te formalnu subžanrovsku ulogu u ukupnom korpusu dokumentaristike u SAD-u gdje je wildlife filmski fenomen postao nešto kao dokumentarni western. Projekcije petkom u Kino klubu su edukativnog karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli.

Jean Painlevé – Science is Fiction

Naturalistički, tzv. wildlife filmovi, jedinstvena su kulturna ostavština prvenstveno američke kinematografije, nataložena u segmentiranom isječku (realiziranom mahom u vremenskom opsegu od početka dvadesetog stoljeća do sredine osamdesetih godina istog), ukupne nacionalne dokumentarne produkcije; isječku koji je potpuno degradirao potrebu za filozofskom ili artističkom sineatskom vizijom vrste, te se orijentirao na svojevrsno sociobiološko dramatiziranje života različitih životinjskih vrsta. Tijekom posljednjih nekoliko godina revitaliziran je interes za ovaj pomalo zanemareni subžanr, te su se, zahvaljujući učestalim trendovskim observacijama, u široj distribuciji našle relevantne studije poput Reel Nature: America’s Romance with Wildlife on Film autora Gregg Mitmana, Wildlife Films Dereka Bousea, Watching Wildlife Cyntie Chris, te, neosporno krucijalna, monografska studija filmske ostavštine francuskog pionira wildlifea Jeana Painlevéa (1902-1989), sa čijom se smrću okončao i plodni razvojni period fabriciranja navedenih sadržaja, koji u Europi, za razliku od sekundarnog američkog iskustva, nije pustio agresivnije kreativne korijene. Naziv studije je Science Is Fiction: The Films of Jean Painlevé, a autorizirali su ju Andy Masaki Bellows, Marina McDougall i Birgitte Berg. Paralelno s distribucijom izdanja (2009) na tržištu se našao i dvostruki DVD s 23 filma Jeana Painlevéa koje ćemo prikazati tijekom ovog dvotjednog autorskog ciklusa u Kino klubu Split. Painlevéov otac Paul (1863-1933), matematičar i društveno politički aktivist dva puta je biran za francuskog premijera, a arhive ga pamte i kao prvog avio-putnika kojem je simbolični ukrcaj omogućio tadašnji kolega Wilbur Wright s kojim je dijelio interese za teoriju leta i avio-inženjering. Slijedom navedenog Jean je još kao dječak mogao slobodno ispoljiti, te kanalizirati svoje znanstvene aspiracije, koje su – za razliku od očevih mu opsesija nebeskim svodom – doslovno potonule na morsko dno. Studirao je biologiju, a specijalizirao podvodnu faunu. Studentske dane provodio je u društvu prijatelja koji su bili bliski svjetonazoru oca mu socijaliste-naturaliste koji je vlast preuzeo u osjetljivom vremenskom periodu neposredno nakon oktobarske revolucije. Zbog radikalnog otklona od institucije i konflikta s ortodoksnim misionarima obitelj je bila pod zaštitom, a Jean je vrijeme provodio s Jean Vigoom (sinom radikalnog anarhiste i militantnog medijskog djelatnika Miguela Almereyde) koji će kasnije postati jedan od najcjenjenijih predstavnika poetskog realizma na filmu, te posthumno kultna figura i jedinstveni uzor novovalnim francuskim redateljima, kao i u društvu Pierre Merlea, sina Eugènea Merlea, urednika satiričkog lista Merle Blanc (Bijela crna ptica) za kojeg su se vezali tadašnji eksponenti filmske avangarde, te Georges Altmana, filmskog kritičara i profesionalnog vojnika koji je postao kultna figura pokreta otpora i publiciste nove ljevice Armanda Mossa (Moschowitza) koji se opetovano vraćao glumi kao ishodištu svog interesa za integrativne kulturne matrice. Mekšu stranu ličnosti Painlevé je pokazao pristavši na vezu s Geneviève Hamon, i to nakon što ju je izlučio iz konkurencije s njene dvije sestre Viviane i Maryvonne, što su oranizirali njihovi roditelji Augustin i Henriette Hamon – također militantni anarhisti, te prevoditelji literarnih tekstova George Bernard Shawa na francuski jezik – i to u formi javnog paraznanstvenog igrokaza dokazivanja misterija ljubavi u prirodnom procesuiranju međuljudskih odnosa. Vodeći se kredom „znanost je fikcija“ Painlevé je uspio skandalizirati i znanstveni i kinematografski intelektualni korpus, prvenstveno zahvaljujući pionirskoj konstrukciji edukativnog filma kojem je prvobitna namjena, da zabavi, postala tek uzgredna činjenica fascinacije pokretnom slikom.

Darko Duilo