Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija: Haibin Du – 1428 (2009)

U petak 18. svibnja s početkom u 20.30 h u projekcijskoj dvorani Kino kluba Split možete prisustvovati zaključnoj projekciji iz trotjednog ciklusa filmova Kineski neodokumentaristički filmski pokret. Radi se o filmu 1428 (2009) u režiji  Haibina Dua, majstora tzv. dokumentanog periferizma, koji je, zahvaljujući ovom projektu dokumentiranja posljedica potresa od 12. svibnja 2008 u 14:28 u kineskoj provinciji Sichuan, postigao održivu kohezivnu strukturu naturalističkog dokumentarnog spektakla, te simbolički iscrpio gabarite na kojima je početkom devedesetih godina prošlog stoljeća postulirano djelovanje autora objedinjenih u okviru pokreta. Projekcije petkom u Kino klubu Split edukativnog su karaktera, organizirane za članove i sve ostale koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli…

 

Haibin Du – 1428 (2009)

„The party is wonderful, but I think there are some problems in the local government.”

(Old Chinese Woman interviewed for 1428)

Redateljska karijera Haibina Dua (1972) zamrznuta je nakon projekta Shao nian, xiao zhao iz 2015. koji je u internacionalnoj distribuciji plasiran pod nazivom A Young Patriot (Mladi patriot). Ovom zapaženom dokumentarnom filmskom portretu mladog kineskog političkog egzibicioniste Changtonga Zhaoa (koji je volonterski na javnim mjestima tri godine vitlao nacionalnom zastavom i izvikivao oportunističke političke parole utemeljene na komitetskim proglasima) prethodila su još tri, također izvrsno prihvaćena, te podjednako kontroverzna projekta, od kojih je 1428 iz 2009. koji ovog petka prikazujemo u Kino klubu Split u sklopu ciklusa filmova iz arhiva novog kineskog dokumentarističkog pokreta svakako najmonumentalniji i najbliži (široj publici poželjnoj) kohezivnoj strukturi naturalističkog dokumentarnog spektakla. Haibin Du studirao je slikarstvo i fotografiju u Pekingu početkom devedesetih godina prošlog stoljeća, da bi se potom prihvatio režije, te 2000. realizirao svoj prvi (video) projekt naslovljen Along the Railway (Uz prugu) zahvaljujući kojem se našao u širem analitičkom kontekstu autora koji djeluju na tragu ideala neodokumentarističkog pokreta koji similarne produkcije objedinjuje od 1990. godine (film je u Kini bio zabranjen). Ne samo što je – zahvaljujući upravo filmu 1428 temeljni neodokumenaristički koncept bilježenja aktivnosti bizarnih pojedinaca i marginalnih društvenih skupina koje inzistiraju na upitno racionalnom ponašanju i ritualima (inicirajući donekle similarne modele šireg udruživanja koji su tradicionalno izloženi određenom administrativnom pritisku i na demokratskom zapadu) – doveo do vizualnog vrhunca (pokret je posljednjih godina u trendovskom jenjavanju), Haibin Du je, također, i autor najzaslužniji za daljnju projektnu analizu tzv. kineske nezavisne dokumentaristike koja se sve više raspoznaje unutar šireg prezentacijskog okvira filmova o ljudskim pravima. Dakle, 12. svibnja 2008. (film prikazujemo na desetu godišnjicu tragedije) u 14:28 kinesku provinciju Sichuan zadesio je potres magnitude 8.0 stupnjeva temeljem čega je život izgubilo između 70 i 80 tisuća ljudi, a oko 15 milijuna ih je moralo (mnogi teško ozlijeđeni) napustiti svoje domove. Deset dana nakon udesa Du je stigao na teren i obavio prvu snimateljsku sesiju, da bi se narednih 200 dana nakon montaže prvog segmenta filma vratio na područje Sichuana i nastavio snimati jalove koncepte društvenog stabiliziranja koje su ometale skupine vjerskih fanatika, morbidnih turista koji su, primjerice, snimali leševe i otkupljivali snimke za privatne video kolekcije, te bezglavo organiziranih komitetskih namjesnika kojima uslijed nastalog kaosa nije polazilo za rukom sanirati posljedice prirodne katastrofe. Du je kamerom pratio iracionalna nastojanja pojedinaca da se privredni život oporavi poticanjem sumanutih primarnih aktivnosti poput organiziranja farmi svinja u brdima ili prodajom vlastite imovine u bescjenje. Skupine vjerskih fanatika oslonjene o primarnu gerijatrijsku prosudbu (religija je u Kini proskribirana, ali se kao prirodni fenomen često intenzivno manifestira) pripisale su „krivnju i odgovornost“ za potres Budi koji im je zamjerio što su provodili krive hortikulturne politike, zanemarili njegovu božansku poruku ili je krivo interpetirali, slijedom čega su daljnje rasprave odlazile u pravcu uspostave konfliktnog politeizma i iluzornog prejudiciranja o budućoj sudbini hramova. Najuvjerljiviji trenutci filma vjerojatno su sirove snimke prepirki vezanih uz raspodjelu humanitarne pomoći koje su vodile kritikama partije, te dokidane pod prijetnjom neposredne primjene sile od strane brojnih komunističkih legalista koji su kroz tragediju prolazili u neprekinutom ideološkom transu. Film je sniman down-to-earth manirom slijedom čega mu je temeljni vizualni dojam dodatno inteziviran optičkim iritansom od uskovitlalog praha i pepela u prednjem planu koji su se tijekom snimanja dizali nad ruševinama, te potom iznova stvarali istovjetnu izmaglicu zahvaljujući neadekvatnim aktivnostima u sklopu akcija raskrčavanja terena. Zahvaljujući filmu 1428 Haibin Du stekao je reputaciju majstora tzv. dokumentanog periferizma, specifičnog stila filmskog izlaganja (ne)vezanog za nametnuti primarni dramaturški fokus, a istovjetne stilske odlike primjećene su u istom produkcijskom periodu, recimo, i kod Zhaoa Dayonga (1970), autora dokumentarne studije Fei cheng (Grad duhova; 2009) o životu i neobičnim ritualima stanovnika jedne prosječne sjeverozapadne kineske provincije, kao i kod još nekoliko mlađih autora povezanih primarno arhivskim konceptom novog dokumentarističkog pokreta. Film 1428 dobitnik je nagade za najbolje dokumentarno ostvarenje na Filmskom festivalu u Veneciji 2009. uz pomalo naivno podkontekstualno romantističko obrazloženje (utemeljeno na intepretativnom dramaturškom primatu kadrova poput onih koji deskribiraju odnos između oca i sina stradalnika) kako zainteresiranima pruža idealan pregled kaosa u domeni suvremenog kineskog civilnog društva, posebice kada su u pitanju prirodni fenomeni vrste poput održavanja obiteljskih vrijednosti i ostalih zajedničkih socijalnih interesa u ekstremno otegotnim okolnostima.

Trajanje: 115 minuta

Država: Kina

Jezik: mandarinski/sichuaneseski kineski (engleski titlovi)

Tehnika: kolor

 

Kineski neodokumentaristički filmski pokret

Kineski neodokumentaristički filmski pokret naziv je kojim se objedinjuje veći dio radikalnije autorski orijentirane filmske proizvodnje uopće u Kini producirane (uz određene državne potpore) od početka 90-ih godina prošlog stoljeća (s tragovima trenda i u suvremenoj filmskoj aktivnosti). Značajniji autori bili su (a uglavnom su i dalje aktivni) uglavnom djelatnici nacionalnih televizijskih studija kojima je omogućeno da u slobodno vrijeme dodatno koriste opremu za snimanje. Ograničeno slobodna dramaturgija (prepoznatljiva po određenim pravilnostima i potvđena naknadnim projektnim analizama) zasniva se na intenizivnijem iskazivanju konvencionalne društvene kritike zadane s relativne margine na kojoj ona donekle idealno korespondira s gledateljima na demokatskom zapadu. Tako su teme dokumentarističkih potreba za utvrđivanjem prethodno naznačetog similariteta postale portetiranje marginalaca s naglaskom na umjetnike i narkomane, dodatno improvizirano praćenje djelovanja tzv. karizmatskih pojava, te isticanje priprostosti prostog isječka populacije zadanog prema ruralnim ili urbanim obilježjima filmskog odnosa s prostorom. Profesor filmskih studija na londonskom King’s Collegeu Chris Berry, između ostaloga i ekspet za istočnoazijsku i kinesku kinematografiju i kulturu uredio je 2011. uz pomoć dviju manje poznatih suradnika/suradnica (Lu Xinyu i Lisa Rofel) zbornik „The New Chinese Documentary Film Movement: For the Public Record“  čije je izdavač Hong Kong University Press. Ovim trotjednim ciklusom Kino klub Split objedinio je filmove:

04.05.2018.     Wu Wenguang: Liulang Beijing – Zuihou De Mengxiangzhe (1990) ili Pekinško isposnišvo – Posljednji sanjari (Bumming In Beijing – The Last Dreamers)  

Weikai Huang – Xianshi Shi Guoqu de Weilai (2009) ili, prema engleskoj distribucijskoj sugestiji prijevoda, Nered (Disorder)

11.05.2018.     Wang Bing – Wu ming zhe (2010) ili Bezimeni čovjek (Man With No Name)  

18.05.2018.     Haibin Du – 1428 (2009)

 

Darko Duilo