Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija filma ‘Z i dvije ništice/ A Zed & Two Noughts’ redatelja Petera Greenawaya

Kontroverzni britanski redatelj Peter Greenaway rođen je 1942. godine u Walesu, a odrastao u Essexu. 1962. počinje studij slikarstva na Walthamstow College of Art te bira smjer zidnog slikarstva, ali ga ubrzo počinje zanimati film, naročito europski autori poput Ingmara Bergmana ili francuskih novovalovaca kao što su Alain Resnais i Jean-Luc Godard. U svojim prvim radovima pokazuje i utjecaj američkih strukturalista, naročito Hollisa Framptona od kojeg preuzima motiv početnice za učenje slova abecede. Na motivu početnice je Frampton utemeljio svoj eksperimentalni film Zorns Lemma (Zornova lema, 1970.), a Greenaway ga razrađuje u nekoliko filmova, od kratkog filma H is for House gdje se fiksira na slovo H do dugometražnih Crtačev ugovor (The Draughtsman’s Contract, 1982.) i Z i dvije ništice (A Zed & Two Noughts, 1985.). Filmovi Petera Greenawaya su vizualno vrlo bogati i sugestivni, a otkrivaju snažan utjecaj renesansnog i baroknog slikarstva što je naročito vidljivo kod filmova čija je radnja smještena u prošlost. Tematski su vrlo provokativni, Greenaway ponekad dolazi i na samu granicu kontroverze, a istražuju teme seksa, erotike i smrti, vrlo otvoreno, ne bojeći se prikaza golog muškog i ženskog tijela ili scena silovanja ili orgija. Svoje prve kratke filmove snima dok je radio za britansku agenciju Central Office of Information (COI) gdje se zaposlio kada nije uspio upisati Royal College of Art film school. U to vrijeme nastaju filmovi Train (Vlak, 1966.) o posljednjim parnim vlakovima na stanici Waterloo te Tree (Stablo, 1966.) o stablu koje raste usred betonskih ulica Londona. Sedamdesetih godina snima Vertical Features Remake (1978.) i A Walk Through H (1978.), a 1980. prvi dugometražni film The Falls nakon kojeg slijedi niska uspješnih filmova The Draughtsman’s Contract, A Zed & Two Noughts, The Belly of an Architect (Trbuh arhitekta, 1987.), Drowning by Numbers (Davljenje po brojevima ,1988.) te najuspješniji The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (Kuhar, lopov, njegova žena i njezin ljubavnik 1989.) koji ga je iz avangardnih i eksperimentalnih krugova izdigao gotovo u sam mainstream. Tijekom ovog razdoblja najčešće surađuje s britanskim kompozitorom Michaelom Nymanom. I devedesetih godina se nastavlja baviti filmom. 1991. snima Prospero’s Books (Prosperove knjige, 1991.), vrlo radikalnu obradu Shakespeareove Oluje, a potom kontroverzni The Baby of Mâcon, (Dijete iz Macona, 1996.), The Pillow Book (Tijelo kao knjiga, 1996.) te 8½ Žena (1999.). Čest je gost filmskih festivala, a posljednjih godina sve više izlaže i u muzejskim prostorima, bavi se multimedijskim projektima, instalacijama, VJ-ingom te radi kao profesor na filmskim studijima na European Graduate School u Švicarskoj. Živi u Amsterdamu.

U crnohumornoj komediji A Zed & Two Noughts (1985.) Peter Greenaway ispisuje svoj strukturalistički esej o smislu života i smrti u kojem defilira niz ekscentričnih likova i neobičnih događaja koji su na neki način povezani sa središnjom lokacijom – zoološkim vrtom. Film počinje neobičnom automobilskom nesrećom koju izazove udarac labuda o vjetrobransko staklo, a u kojoj dvije žene poginu dok treća, vozačica Alba, izgubi nogu. Muževi dviju nastradalih žena su zoolozi Oliver i Oswald za koje će se kasnije uspostaviti da su sijamski blizanci, a čija imena se mogu povezati s nulama iz naslova. Oliver i Oswald u bolnici posjećuju unesrećenu vozačicu te stupaju s njom u seksualne odnose. Ujedno uslijed gubitka voljenih žena postaju opsjednuti smrću i fotografiranjem prvo biljaka, a potom i uginulih životinja, dok se raspadaju u laboratoriju zoološkog vrta. Montažom fotografija dobijaju ubrzane snimke truljenja organskih tijela kroz čiju fizičku dezintegraciju pokušavaju shvatiti smisao života i smrti te ostvariti možda neki oblik integracije na duhovnom planu. Pojmovi integracije i dezintegracije temeljna su pitanja usko povezana s temom simetrije koja se na filmu ostvaruje ne samo na sadržajnom već i na vizualnom planu. Sve je podređeno simetriji koju Greenaway promatra kao umjetničko, ali i filozofsko pitanje. Problem simetrije predstavljaju blizanci koji su ujedno i simbol dezintegracije jer upućuju na razdvojenost dok prema kraju filma, kako su ostali bez svojih životnih partnerica (i polovica), sve više teže međusobnoj reintegraciji u jedno. S druge strane Alba se ne može pomiriti s gubitkom noge što narušava njezinu tjelesnu simetričnost/dovršenost te će pristati na amputaciju i druge (zdrave) noge kako bi uspostavila vlastitu ravnotežu. Dvojnost i ravnotežu predstavlja i zebra koja je ujedno i nerješiva zagonetka jer se ne može odgovoriti na pitanje je li zebra bijela životinja s crnim crtama ili crna životinja s bijelim crtama. Zebra ujedno stoji i za slovo Z. Iako je riječ o značenjski vrlo složenom filmu natrpanom simboličkim i metaforičkim strukturama, u bogatom avangardnom opusu Petera Greenawaya Z i dvije ništice ipak zauzima vrlo visoko mjesto na listi njegovih publici pristupačnijih filmova. Tome pridonosi relativno jednostavna priča začinjena ekstravagantnim likovima i elementima humora te odlična glazbena podloga Greenawayeva česta suradnika Michaela Nymana.

Silvana Dunat

A Zed & Two Noughts

Izvorni naziv: A Zed & Two Noughts

Hrvatski naziv: Z i dvije ništice

Godina proizvodnje: 1985.

Trajanje: 115 min

Jezik: engleski (s engleskim titlovima)

Država: Velika Britanija/Nizozemska

Tehnika: boja