Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija filma ‘Strukturalne perspektive’ autora Williama Rabana

William Raban rođen je 1948. godine u Fakenhamu u Velikoj Britaniji. Studirao je slikarstvo na Saint Martins School of Art, a potom likovnu umjetnost na Reading University. Radio je kao programski upravitelj londonske filmske zadruge London Filmmakers Co-op Workshop (1972. – 1976.), izdavač filmskog časopisa Filmmakers Europe (1977. – 1981.), viši predavač filmske umjetnosti na Saint Martins School of Art (1976. – 1989.), predavač filmske umjetnosti na University of the Arts u Londonu te član uredničkog vijeća filmskog časopisa Vertigo. U engleskom eksperimentalnom filmu pojavio se sedamdesetih godina kao član londonske filmske zadruge gdje se nastavlja na tradiciju čistog filma radeći direktno na filmskoj vrpci. Nizom pejzažnih filmova koje u romantičarskom duhu snima tih godina podjednako ukazuje na svoje slikarske korijene te se uključuje u područje tzv. proširenog filma (expanded film) istražujući nove prostore filmske i video umjetnosti van granica zadanog. Iako se obično naglašava vizualna dimenzija njegovih filmova, dijelom zbog likovnog porijekla što u misli priziva Petera Greenawaya, preokupacija trajanjem i općenito vremenom kao od prostora neodvojivom kategorijom nezaobilazna je kvaliteta Rabanovih filmova.

Izvorni naziv: Thames Barrier

Trajanje: 8 minuta

Godina proizvodnje: 1977.

 

Barijera na Temzi istražuje dosege kamere kao sredstva bilježenja stvarnosti te filma kao medija reprodukcije koji omogućuje strukturiranje pogleda kroz višestruke perspektive preklopljene u vremenu i prostoru projekcije. Naizgledna statika kadrova naći će se u kontrastu s ostalim filmovima ovog ciklusa u kojima je pokret naglašen bez obzira na dinamiku.

Izvorni naziv: Fergus Walking

Trajanje: 3 minute

Godina proizvodnje: 1979.

 

Fergus hoda strukturalni je filmski eksperiment izgrađen na pokretu junaka Fergusa koji se kreće u istom pravcu na isječku pozadine. Filmsko trajanje proizlazi kao dominanta koja se nameće prostornoj dimenziji te se uspostavlja novo filmsko vrijeme-prostor.

 

Izvorni naziv: Thames Film

Godina proizvodnje: 1986.

Film traje: 96 minuta

Jezik: engleski

 

Film o Temzi eksperimentalni je dokumentarac koji funkcionira na više metaforičko-metonimijskih razina iz kojih proizlazi filmska, povijesna i ideološka značenjska struktura. Autor prikazuje rijeku kao životnu silu, žilu kucavicu grada i zemlje, koja hrani obale Londona, ali je ujedno i odlagalište sjećanja od kojih bi se neka radije zaboravila. U tom smislu rijeka funkcionira kao i film, čuva odraze davno nestalih prostora i minulih vremena koji se miješaju s refleksijama sadašnjih, ali i dana koji će tek doći. Rijeka i vrijeme imaju svoj tok koji se ponekad podudara, a ponekad siječe. Iz tih presjeka proizlaze nova značenja koja nam tumače prošlost i možda govore o budućnosti. Vizualno atraktivno, povijesno informativno i umjetnički fascinantno putovanje niz Thamesu kakva je danas, a istovremeno kakva je bila nekoć, kombinira autorski materijal, arhivske snimke rijeke od 1921. do 1951., panoramske fotografije iz 1937., prikaz slike „Trijumf smrti“ Pietera Brueghela starijeg, zvučni zapis stihova T.S. Eliota te naraciju koju izgovara John Hurt.

 

Izvorni naziv: A13

Godina proizvodnje: 1994.

Trajanje: 12 minuta

 

A13  je ritmički puno složenije djelo u kojem autor ponovo eksperimentira sa slikom i zvukom uz dinamiku blisku ubrzanom životnom ritmu suvremenog londonskog East Enda. Kretanje je ponovo naglašeno, ali bez uspostave kontinuiteta. Filmom dominiraju kadrovi ceste, automobila, vožnje, mehanizacije i općenito artefakata industrijalizacije. Od pejzažnih vinjeta preostaje samo krhotina poput prizora pecanja koji strši kao strano tkivo iz nekog drugog filma, prostora ili vremena.

 

Izvorni naziv: MM

Godina proizvodnje: 2002.

Trajanje: 13 minuta

 

MM, filmska poema u 8 stanzi, iz mnogostrukih perspektiva svjedoči o urbanoj konstrukciji, prostornoj dekonstrukciji i semantičkoj rekonstrukciji gradskog obličja kroz priču o izgradnji milenijskog The Domea i prijelasku u novo tisućljeće. Jednoličan zvuk koji neprestano iz pozadine vreba kao da će svakog trena prijeći u vrisak sirene za uzbunu gradi atmosferu konstantne prijetnje, a atmosferi apokalipse dodatno pridonose ubačeni kadrovi pomrčine sunca.

 

Silvana Dunat