Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija filma: Richard Stanley – The Secret Glory (2001)

U petak, 30. listopada s početkom u 20.30 h u prostorijama Kino kluba Split možete pogledati film The Secret Glory (2001), drugi i zaključni uradak iz kratkog, dvotjednog autorskog ciklusa Richarda Stanleya kojim zaokružujemo klupske projekcije petkom za mjesec listopad. Stanley je američki eksperimentalni redatelj s autorskim uporištem u znanstvenoj fantastici. Projekcije su edukativnog karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati. […]

 

 

 

The Secret Glory

 

The Secret Glory priča je o Otto Rahnu (1904 – 1939), djelatnom oficiru Ahnenerbe (Ancestral Heritage Society – Društvo za istraživanje kolektivnog naslijeđa), regularne divizije operativno konstruirane unutar, po okončanju drugog svjetskog rata rashodovanih, Schutz – Staffel jedinica nacističke Njemačke. Rahn je bio patološki idealista uvjeren kako je sposoban u stanju specifičnog transa prodirati u vlastitu, kao i u kolektivnu podsvijest vrste, te otpravljati svoje senzore u pravcu iznalaženja tzv. Svetoga Grala, kamen – kaleža s, iracionalnoj kršćanskoj tradiciji zahvaljujući, pridodanim enormnim energetskim osobinama nikad jasno definiranih gabarita. U ljeto 2006. papa Benedikt XVI, nakon bizarnog rituala autonomnog dokidanja bremena vlastite nacističke mladosti, okončao je za sada ovaj sumanuti poriv za slijepom potragom, ali samo u krugovima pravovjernih kršćana, i to službenim aktom identificiranja i verificiranja Santo Caliza kao prilično luksuzno opremljenog obrednog predmeta (kaleža) s konfuznim certifikatom koji seže do u vrijeme prvobitnih kršćanskih svetaca, dugi niz godina arhiviranog u jednom valencijanskom samostanu. Vodio se kardinalnim cinizmom koji je moguće sažeti u prigodnu krilaticu – Ono što svi mogu jasno vidjeti više ne izaziva nikakvu ljudsku potrebu. Odlučio se za navedeni čin nakon učestalih misionarskih pritužbi kako se eskatološki bremenit predmet u imaginaciji vjernika iznova premeće u nekontrolirano mahnitanje koje povremeno prijeti i samim vatikanskim zidinama. Produkciju Stanleyevog viđenja simptomatične povijesne situacije iz nacističkog perioda, s težištem na liku i djelu Otta Rahna, preuzeo je nezavisni Shadow Theatre Films sa sjedištem u Londonu nakon što je od financiranja projekta odustao komercijalni televizijski kanal Channel 4 jer u skriptu nisu uspjeli pronaći elemente spektakla koji bi konačni proizvod približili viđenju antijunaka kreiranog poput nacističkog Indiane Jonesa. Stanleya je, kao eksperimentalnog redatelja, prvenstveno fascinirala Rahnova polazna osnova na temelju koje je realizirao povjerenje i samog Adolfa Hitlera, te krenuo u svoju bizarnu potragu – Gral je sagledavao kao kompleksni ures s fantastične luciferove nebeske krune koja se srušila na zemlju nakon što je u nedefiniranom periodu postanka došlo do temeljnog binarnog sraza, te permutiranog konfrotiranja nedokučivih ontološko – kozmoloških fenomena – u nacističkoj interpretaciji, kao i u institucionalnoj vatikanskoj – nikada zadanih plastično naivno, već uglavnom u kompleksnim (ponekad i likovnim) manihejskim razvojnim neurozama s fatalnim posljedicama po vrstu, te naravno – posve neovisno o pozitivoj znanosti i njenom dotadašnjem ili sadašnjem uvjetnom skladu. Za početak, Rahn je dekodirao poemu Parsifal Wolframa Von Eschenbacha, lirski esej o čovjeku koji se našao pred limitom svojih antropoloških mogućnosti, te ih uspješno transponirao magijskim prevratom. U klasičnom Parsifalu, vještoj konstrukciji  zrelog njemačkog srednjevjekovlja – Rahn je sagledao samog sebe. Film je strukturiran kao njegovo mitsko putovanje. Efektni kadrovi i stimulativna glazba vješto izmještaju gledatelja s jedne etape tog nesvakidašnjeg puta prema drugoj. Gradacija filmske narativne strukture neosjetno najavljuje kodu, obračun Rahna sa samim sobom u nepreglednim ledenim planinskim masivima, kamo se ishitreno otpravio nakon homoseksualnog prekršaja temeljem kojeg je izgubio povjerenje uprave koncentracionog logora Dachau u kojem je službovao, te nešto kasnije i zapovjednog kadra SS-a. Kretao se nepoznatim predjelom, o čemu s odmakom svjedoči – uz autentične arhivske snimke – i kamera Immo Horna, dok mu je za leđima, namjesto ekspedicije za Svetim Gralom u koju je investirao čitav život, pristizao Gestapo…

 

Trajanje: 97 minuta

Jezik: engleski/njemački (engleski titlovi)

Država: UK

Tehnika: kolor/crno-bijelo

 

Richard Stanley

Richard Stanley filmski je redatelj i scenarist rođen 1966. u Sjevernoj Africi. Direktni je potomak istraživača Afrike Sir Henry Morton Stanleya. Živi i radi u Londonu. Režirao je glazbene spotove za autore poput banda Fields of the Nephilim, kao i pedeset minutni video za potrebe konceptualnog albuma Brave, art-rock banda Marillion. Autorizirao je dva dugometražna igrana filma: Hardware 1990. i Dust Devil 1992. Radio je na scenariju za remake filma The Island of Dr. Moreau 1996., ali ga je glumac Val Kilmer agresivno udaljio sa setova, te, zahvaljujući osobnom autoritetu, zamjenio iskusnijim John Frankenheimerom, starim majstorom s iskustvom autoriziranja projekata poput French Connection (1975), nakon čega su Stanleyeve hollywoodske avanture zauvijek okončane u frustracijama i daljem kontinuitetu eksperimentalne, neovisne produkcije. Otok doktora Moreaua, pak, zavrijedio je uvredljivu
Zlatnu malinu (filmsku antinagradu koju je patentirao američki copywriter i publicist John J. B. Wilson, a koja se dodjeljuje, prema njegovim riječima, za filmove koji nisu trebali biti niti snimljeni) i to u dvije temeljne kategorije – za najgori film godine i najgori filmski skript. Stanleyevi dugometražni dokumentarni filmovi The Secret Glory iz 2001. i The White Darkness iz 2002. godine primjeri su ekstremno subverzivne filmske produkcije, a dramaturški razgrađuju fenomene poput nacističke institucionalne eskatologije, te voodoo rituala na Haitima. Posljednih nekoliko godina Stanley eksperimentira s horror žanrom, autorizirajući u komercijalnoj praksi segmente hvaljenih omnibusa poput The Theatre Bizarre iz 2011. i The Profane Exhibit iz 2013., zajedno s nekolicinom mlađih
autora u produkciji kanadskih nezavisnih filmskih financijera, te specijaliziranih televizijskih kanala. Autor je i niza kratkometražnih eksperimentalnih filmova koji su dostupni na njegovom youtube internetskom video kanalu. Trenutno je zaokupljen preliminarnim aktivnostima na realizaciji dugometražnog igranog filma I am Legion, čija se premijera očekuje najranije krajem iduće godine, a u projekt je stupio zajedno sa španjolskim redateljem i producentom Nacho Cerdàom, internacionalno zapaženim zahvaljujući dojmljivom alternativnom horroru Los abandonados (Te Abandoned – Napušteni; 2006). Tijekom ovog kratkog ciklusa koji tvore projekcije dvaju Stanleyevih filmova Kino klub Split prikazuje:

23.10. Hardware (1990)
30.10. The Secret Glory (2001)

 

Darko Duilo