Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija filma ‘Mrtve ptice’ redatelja Roberta Gardnera

Robert Gardner je američki antropolog i dokumentarist rođen 1925. godine. Diplomirao je na Harvardskom sveučilištu, a od 1957. do 1997. bio je jedan od utemeljitelja i direktor Centra za filmske studije (The Film Study Center) na istom sveučilištu. U sklopu ovog centra snimio je niz dokumentarnih filmova među kojima se posebno ističu: Dead Birds, Rivers of Sand, Forest of Bliss, The Nuer (s Hilary Harris), Deep Hearts i Ika Hands. Istovremeno je producirao televizijsku emisiju Screening Room za lokalnu podružnicu ABC-a u kojoj je ugošćavao poznate nezavisne filmaše od eksperimentatora Stana Brakhagea, preko koreografkinje i video umjetnice Yvonne Rainer do dokumentariste Jeana Roucha.

Gardner se nametnuo kao jedan od najznačajnijih i najutjecajnijih predstavnika tzv. vizualne antropologije iako njegov rad nije prošao bez kritike i kontroverzi, prvenstveno od strane znanstvene zajednice. U njegovim filmovima naime vrlo često nad egzaktnom faktografijom i znanstvenom metodologijom prevagu odnosi njegova umjetnička i poetska preokupacija pa je pod okriljem dokumentarizma Gardner često svoje filmove „režirao“. Pri tom nije iskrivljavao činjenice, ali je snimljeni materijal oblikovao u vizualni jezik koji će gledatelju prenijeti ne samo etnografsku i antropološku informaciju već poruku na simboličkoj i metaforičkoj razini o općeljudskim istinama.

Mrtve ptice (Dead Birds) je film o narodu Dani, domorodačkom plemenu koje je u vrijeme snimanja filma 1961. godine još uvijek živjelo u klasičnoj neolitskoj kulturi u  brdima zapadne Nove Gvineje. Dani su bili posebno zanimljivi zapadnjačkim antropolozima jer je okosnicu njihovog života i kulture činio vrlo razrađen sustav neprekidnog ratovanja s okolnim plemenima u koji su neraskidivo bila utkana vjerovanja, duhovni i moralni život zajednice. Ukoliko bi tijekom bitke ratnik jednog plemena bio ubijen, poremetila bi se duhovna ravnoteža koja se mogla uspostaviti jedino krvnom osvetom i smrću ratnika drugog plemena. Tako se bez konkretnog povoda i neprijateljstva sukob samoobnavljao pa je rat za narod Dani bio gotovo oblik životne filozofije koji poprima obilježja središnjeg društvenog događaja te životu i svakodnevici daje smisao kroz (besmisleno) suočavanje sa smrću. Pažljivo montirajući kadrove kao vizualni dokument iz života jednog naroda Gardner uspijeva zadržati objektivnu perspektivu na kulturu koja fascinira svojom autentičnošću i apsurdima. Istovremeno kroz naraciju koja vrlo često nosi subjektivne poruke te kroz dvije izdvojene narativne linije o ratniku Weyaku i dječaku stočaru imenom Pua, Gardner uspijeva približiti običnu ljudsku emociju pojedinca te natjerati gledatelja da intuitivno zađe iza predrasuda i privida i identificira se s kulturom koja naizgled nema puno dodirnih točaka s našom civilizacijom. Gledajući Mrtve ptice pitanje je samo trenutka u kojem ćemo prepoznati odraz samih sebe na ekranu.

Godine 1998. film je izabran za konzervaciju u američkom Nacionalnom filmskom registru kao djelo od iznimnog kulturnog, povijesnog i umjetničkog značaja.

Silvana Dunat

 

Izvorni naziv: Dead Birds

Godina proizvodnje: 1965.

Trajanje: 84 minuta

Jezik: engleski (naracija)

Država: SAD

Tehnika: boja