Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija filma: Ken Russell – Gothic (1986)

U petak, 22. siječnja s početkom u 20.30 h u prostorijama Kino kluba Split možete pogledati film Gothic (1986), britanskog redatelja Ken Russell, treću projekciju iz ciklusa Cinema Gothica. Ciklus će zainteresirane upoznati s donekle sistematiziranim isječkom produkcije koji, zahvaljujući finalnom produktu – filmu – pokretnom slikom integrira, te medijski alternativno reprogramira, elemente gotičke fikcije kao što su atmosferski paradoksi poželjne nelagode,  neadekvatna dogradnja romantičnih užitaka, te kontaminacija simboličkim interpretacijama. Projekcije su edukativnog karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati.

 

Ghotic

Priča filma proizišla je iz anegdote o događajima koji su se, ukoliko je to zaista tako, zbili tijekom noći 16. lipnja 1816. u švicarskoj vili Lorda Byrona (Gabriel Byrne). Byronovi gosti bili su Percy Shelley (Julian Sands) i njegova buduća žena Mary (Natasha Richardson), Maryina polusestra Claire (Myriam Cry) i Byronov osobni lječnik Dr. John Polidori (Timothy Spall). Byron im obećaje noć za pamećenje, na čemu se temelji filmska dogradnja jedne nikada do kraja provjerene epizode iz života respektabilnih britanskih građana iz romantičnog perioda s početka devetnaestog stoljeća.

 

Ken Russell

Ken Russell, britanski filmski redatelj (preminuo 2011. u 84. godini života) nazivan je svakako – apostolom ekscesa, najstarijim devijantom unutar matične industrije, divljakom s potisnutim silovateljskim nagonom i slično. Navedene kvalifikacije uglavnom postaju realno referentne tek kada se izolira najradikalniji dio njegovog ekstenzivnog opusa. Odbacujući neposredniju potrebu za dodatnim medijskim eksponiranjem, propustio je protumačiti i zašto je, primjerice, zainteresirane novinare ponekad primao u prljavoj odjeći, neuredan i nepočešljan, neprestano mijenjajući priproste tregere koji su mu pridržavali hlače dok se češkao po trbuhu. Prisne osobe, pak, tumačile su ga kao premekanog autora, koji bi, jednostavno, ponekada popuštao pod produkcijskim pritiscima, te dozvoljavao
kadrovima da se raspamete, a kadrove kompleksnih igranih filmova kakve je snimao čine ljudi angažirani na setovima, zbog čega su mu se, pomalo je ironično, nakon smrti do skanjivanja zahvaljivali i britanski politički liberali (Ken Russellov rad, bar kada je britanska nacionalna produkcija u pitanju, od samog početka je, nažalost, bio izložen političkim pritiscima). Nakon što je 1989. ekranizirao film The Rainbow (Duga) prema klasičnom romanu moderniste David Herbert Lawrencea (1885–1930), uspio je primiriti erogene napade tvrdnjom kako je napokon sinhronizirao vlastito viđenje spolnog konflikta s prirodom, te montažnu praksu. Whore (Kurva; 1991), kao i ostali njegovi pozni radovi, zaista su djelovali kao da je forsiranje erotskog prešlo u sublimiranje istog, temeljem čega je spektakularnost prerasla u donekle alijeniranu hermetičnost, što potvrđuje i film The Fall of the House of Usher (Pad kuće Usherovih; 2002), koji se nametnuo kao prototip logičnom nastavaku karijere starog majstora i natuknica o tome kako bi izgledali njegovi novi filmovi da mu se nije dogodila smrt kao zadnja klapa.

 

Cinema Gothica

Gotička fikcija, kojom uglavnom subdominira subžanr gotičkog horrora, kao kulturni fenomen koji kombinira fikciju, horror i romantizam nametnula se sredinom osamnaestog stoljeća, preciznije 1764. zahvaljujući noveli Zamak Otranto, engleskog autora Horace Walpolea, s podnaslovom “gotička priča”. Efekt gotičke fikcije, kako tumače psiholozi, potiskivanje je masovnog osjećaja određene ugode kod raspirivanja terorističkih aktivnosti, te dogradnja romantičnih literarnih užitaka u naturalizaciji konfliktne spolnosti vrste. Dvadeseto stoljeće omogućilo je i filmske eksperimente na ovom klasičnom tragu i kulturnoj potrebi. Tridesetih godina prvog filmskog stoljeća realizirani su i prvi relevantniji radovi poput filmova Hammer Horror ili Poe Cycle u režiji Rogera Cormana. U hindu kinematografiji gotička tadicija je kombinirana s aspektima indijske kulture, osobito reinkarnacijskim religijskim konceptima, što je motiviralo uspostavljanje indijskog gotičkog žanra, s ranim remek djelima istoga, poput filmova Mahal (Kamal Amrohi, 1949) i Madhumati (Bimal Roy, 1958). Kao moderne gotičke horror filmove može se istaknuti Sleepy Hollow, Interview with the Vampire, Dorian Gray, The Woman in Black… U sklopu ciklusa biti će prikazani filmovi:

 

08.01. Michael Almereyda – Trance (1998)
15.01. Sharunas Bartas – A Casa (1997)
22.01. Ken Russell – Gothic (1986)
29.01. Juraj Herz – Morgiana (1972)

 

Darko Duilo