Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija Filma: Harry Kümel – Malpertuis (1971)

U petak, 3. lipnja s početkom u 20.30 h u prostorijama Kino kluba Split možete prisustvovati projekciji filma Malpertuis (1971) belgijskog redatelja Harry Kümela. Kümel je rođen 1940., majstor je pervertiranog gothic horror filma. Njegov fluidni stil i snoviđenjski ambientalni interijeri epitom su tzv. cinefantastique. Projekcije petkom u Kino klubu su edukativnog karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli.

Harry Kümel
Belgijski redatelj Harry Kümel, rođen 1940., majstor je pervertiranog gothic horror filma. Kümelov fluidni stil i snoviđenjski ambientalni interijeri epitom su tzv. cinefantastique. U Kümelovim filmovima narativna struktura linearno odstupa u kontekstu potrebe projiciranja kompleksne likovne arthouse impresije. No, pošto su ovi, suštinski ekspresionistički efekti, majstorski kombinirani, a filmska suspense atmosfera unikatna, izmještanje komponenti igranog filma po razvojnoj dramaturškoj relevanciji ne uzrokuje nikakav otklon od interakcije s filmom. Kümelovi rani radovi smjerali su svojevrsnom estetskom iniciranju odnosa s potencijalnom publikom; autorske sufrojdijanske more vremenom su prerasle u kreativnu opsesiju. Namjesto angažiranja profesionalnih glumaca često se koristio uslugama naturščika. Kümel je aktivni sinefil enciklopedijskog znanja kada su procesi formiranja filma u proizvodnim segmentima u pitanju. Autorski je posustao početkom devedesetih godina prošlog stoljeća. Umirovljen je kao profesor Nederlandse Film en Televisie Academie (Nizozemska akademija za film i televiziju). U sklopu ciklusa biti će prikazani filmovi:

03.06. Malpertuis (1971)
10.06. Les Levres Rouges (1971)
17.06. Het verloren paradijs (1978)

 

Malpertuis

Neobarokno poimanje opće, te napose filmske likovnosti, koje se kao trend manifestiralo sedamdesetih godina prošlog stoljeća, neovisno o sveobuhvatnoj sistematizaciji, ipak je s mukom integriralo (kako navodi britanski teoretičar filma David Soren u studiji Unreal reality: The cinema of Harry Kümel) “ovu nesvakidašnju sinematsku flamansku zvijer”, aludirajući na film Malpertuis (1971) koji je Kümel realizirao na temelju literarnog predloška belgijskog fantastičara Jeana Raya (1887–1964). Grozničavi onirijski kolor trans konstruiran na intenzivnom balansu crvene i plave boje fabulom pokriva sudbinski fatalan segment života mladog mornara Jana (androgeno mahnito ga je odigrao, tada u usponu karijere, njemački veteran Mathieu Carrière). Vrijeme i mjesto radnje nije precizirano, ali dijalozi su izvorno odrađeni na nizozemskom jeziku, a scena definirana kao Breughelovo platno, pa se može pretpostaviti kako se radi o gradu Bredi, strateškoj utvrdi rimskog carstva, te kasnijem političkom i društvenom središtu srednjevjekovnih nizozemskih pokrajina (današnje zemlje beneluksa), koji je odavno u stagnacijskom procesu, popularan kao grad pogodan za umirovljenike, veličine Splita, s približno istim brojem stanovnika. U potrazi za toponmima djetinstva Jan zaluta u atraktivni kabare, te se izmanipuliran u odnosima koji referiraju na moderni fenomen svodništva i traffickinga, probudi u Malpertuisu, rezidencijalnom labirintnom mansionu rođaka Casaviusa (Orson Welles) koji je ustrojio bizarnu ložu sastavljenu od taksidermista, iluminatora i sličnih čudaka koji, zajedno s ostalim rođacima, tvore klan pred kojim je borba za opstanak do posljednjeg čovjeka koji će postati Cassaviusov nasljednik. Neki kritičari skloni su Malpertuis, u skladu s neizbježnim referencama na pozni isječak opusa Luisa Buñuela, svrstavati među klasike filmskog nadrealizma, čemu doprinosi i kamera britanskog snimatelja Gerrya Fishera (1926–2014) koji će se kasnije proslaviti kao vizualni realizator hollywoodskih hitova poput Highlandera (Gorštak; 1984). Iako je Malpertuis 1972. nominiran za Zlatnu palmu na filmskom festivalu u Cannesu, zbog specifične ekskluzivnosti proizišle iz potrebe koja je suštinski likovna grandomanija, ipak nije postigao značajniji uspjeh u kinodistribuciji.

 

Darko Duilo