Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija filma ‘Drowning by numbers / Davljenje po brojevima’ redatelja Petera Greenawaya

Pokušavajući izbjeći klasične narativne strukture Greenaway u svojim filmovima traži alternativne načine konstruiranja filmske priče. Uz slikarstvo, medij iz kojeg je Greenaway potekao, kao nepresušni izvor inspiracije javljaju se slova i brojevi kao temeljne simboličke strukture kojima čovjek organizira i kategorizira stvarnost. Brojevi i slova principi su organizacije kaosa koji vlada svijetom u njegovom prirodnom stanju te ironično imaju moć da kroz simboličke strukture povratno utječu na stvarni svijet i mijenjaju ga. U tom smislu se s jedne strane suprotstavljaju slučajnosti, a s druge strane njome mogu upravljati pa odatle proizlazi mistična moć brojeva i slova. Dok je A Zed & Two Noughts (Z i dvije ništice, 1985.) bio strukturiran kao dječja početnica za učenje abecede, Drowning by numbers (Davljenje po brojevima, 1988.) temelji se na brojalici od 1 do 100, a brojevi se u nizu pojavljuju tijekom filma, bilo kroz dijalog ili kao vizualni znakovi unutar kadra koje gledatelj mora dešifrirati poput zagonetke. U središtu priče su tri žene – majka, kćerka i nećakinja koje pripadaju trima različitim generacijama i imaju isto ime Cissie Colpitts. Tri žene će tijekom filma udaviti svoje muževe te će ih s osmjehom na licu i suzama u očima otpratiti na drugi svijet uz blagoslov mrtvozornika koji je spreman potpisati izmišljeni uzrok smrti te izdati vlastitu profesiju i zakon radi obećanja seksa. Pri tom jedino prvo ubojstvo ima kakvo takvo moralno opravdanje u činjenici da Cissie 1 (majka) ubija muža nakon što ju je ovaj prevario sa susjedom. Drugo ubojstvo koje će izvršiti Cissie 2 (kćerka) dogodit će se nakon što je muž odbije seksualno zadovoljiti, a treća Cissie (nećakinja) će muža utopiti svega par tjedana nakon vjenčanja. Ukoliko prihvatimo tumačenje po kojem tri Cissie predstavljaju jednu te istu ženu u tri različite životne dobi, možemo zaključiti da i ubijeni muškarci predstavljaju jednog te istog muškarca koji će nužno prijeći put od mladog supruga do starog preljubnika čime se u filmu moralno može „opravdati“ i treće umorstvo koje će izvršiti najmlađa Cissie ubrzo nakon vjenčanja. Fantastičan i nadrealan okvir priče dodatno upotpunjava lik mrtvozornikova sina Smuta, koji je opsjednut brojanjem i kategoriziranjem nasilnih smrti (utorkom ih označava žutom, a subotom crvenom bojom, numerira ih te obilježava vatrometom) i koji tijekom filma navodi opise raznih bizarnih društvenih igara što su na neki način povezane sa zanimanjem njegovog oca. U ovoj bizarnoj crnoj komediji o muško-ženskoj opoziciji, preljubu i ubojstvima Greenaway ne štedi niti jedan spol i obrće princip aktivno-pasivno tradicionalno povezan s muško-ženskim principom. U filmu muškarci su pasivni, debeli, pohotni i spremni na sve radi seksa, a žene promućurne vještice anđeoskih lica koje ne prezaju ni pred ubojstvom kako bi svijet (i sebe) oslobodile tereta nepoželjnog muškarca. Jedini aktivni muški lik je zapravo dječak Smut, ali i njegove akcije obično završavaju nekim oblikom neuspjeha ili autokastracije te on, kao muškarac, može pobijediti samo u jednoj igri – onoj u kojoj je pobjednik ujedno i poraženi.

 

Silvana Dunat

Drowning by numbers

Izvorni naziv: Drowning by numbers

Hrvatski naziv: Davljenje po brojevima

Godina proizvodnje: 1988.

Trajanje: 114 min

Jezik: engleski (s engleskim titlovima)

Država: Velika Britanija/Nizozemska

Tehnika: boja