Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija filma: Daniele Cipri & Franco Maresco – Il ritorno di Cagliostro (2003)

U petak, 20. studenoga s početkom u 20.30 h u prostorijama Kino kluba Split možete pogledati film Il ritorno di Cagliostro (2003), drugi segment trotjednog autorskog ciklusa talijanskih filmskih inovatora Danielea Cipria & Franca Marescoa koji integrira radove iz svih značajnijih faza njihove suradnje. Cipri i Maresco su autorski kodirani specifičnom potrebom za dekonstrukcijom neorealističkih tendencija. Projekcije su edukativnog karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati. […]

 

Il ritorno di Cagliostro

 

Il ritorno di Cagliostro (The Return of Cagliostro; Povratak Cagliostroa 2003) treći je i posljednji segment u tzv. trilogiji freakova, najznačajnijem zajedničkom projektu subverzivnog eksperimentarnog dvojca Cipri – Maresco, začetoj filmom Lo zio di Brooklyn (The Uncle from Brooklyn; Stric iz Brooklyna 1995), ovom prilikom izostavljenog iz kratke retrospektive Kino kluba Split zbog tehničkih razloga, te nastavljenoj filmom Totò che visse due volte (Toto Who Lived Twice; Toto koji je živio dva puta, 1998) koji ste imali priliku pogledati prošlog petka. Zajednička obilježja ovih triju produkcija su groteskno, na tragu klaičnog Cinéma vérité stila, portretiranje nakaznih, izopačenih kreatura karakterističnih za ruralnu Siciliju, odnosno širu periferiju Palerma u kojem su autori odrasli svjedočeći bizarne dnevne rutine stanovnika tog specifičnog, socijalno nerazvijenog, brisanog prostora južne Italije, potom angažman mnoštva naturščika, među kojima se nalazio i znatan broj težih duševnih bolesnika koje je bilo teško kontrolirati, te, posebice kada je kamera Luce Bigazzia u pitanju, potreba za reproduciranjem filmske estetike apostrofiranog uzora Piera Paola Pasolinia, kao i polazna autorska dimenzija preventivne dekonstrukcije agresivnih nadolazećih neorealističkih pretenzija unutar talijanske kinematografije koje su osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća ponekad prelazile u ozbiljan trend, prvenstveno zahvaljujući potpori Ministarstva kulture koje je dodatno korumpirao Silvio Berlusconi nakon kontroverznog uspona na vlast i dugogodišnjeg obnašanja premijerske dužnosti. Dramaturgija filma Il ritorno di Cagliostro iskonstruirana je oko lika samoproglašenog čarobnjaka Allesandra Cagliostroa (1743 – 1795), mistika koji je, između ostalih, inspirirao i svog suvremenika Johanna Wolfganga von Goethea, kao i impresivnog Giacomoa Casanovu. Metafilmska naracija u montažnom procesu prati nastojanja braće Lamarca, lokalnih kipara koji odluče, uz pomoć korumpiranog kardinala, postati filmski poduzetnici u Palermu u godinama nakon Drugog svjetskog rata. Prvi projekt trebao bi im biti upravo film o Cagliostru, u svrhu realizacije kojeg angažiraju američku filmsku zvijezdu Errola Douglasa, kojeg igra karakterna ikona Robert Englund, poznat po ulogama u kultnom serijalu A Nightmare on Elm Street (Strava u Ulici Brijestova). Historijski Cagliostro bio je potomak siromašne obitelji, rođen u blizini Palerma, isusovački đak, kemičar s okultnim nagnućima, svjetski putnik, te zatočenik Bastille u procesu poznatom kao Slučaj dijamantne ogrlice, koji se vodio protiv kraljice Marie Antonniete, koja je optužena kako je prokockala blago monarhije, uključujući apostrofiranu misterioznu relikviju, da bi mogla plaćati nebrojene ljubavnike. Ubijen je nakon što mu je tijekom inkvizicijskog postupka potvrđen status masona (iniciran u ložu Esperance pod brojem 289, na adresi Gerrard Street, Soho, London). Inkviziciji ga je predala Lorenza Seraphina Feliciani, žena koju je volio, kako bi mu se osvetila zbog dugogodišnjeg trpljenja ljubavnice iz kriminalnog miljea. Iako je u pitanju prividni, paradoksalni vremenski otklon u odnosu na prethodna dva freak uratka Cipria i Marescoa (prvi dio filma je realiziran u mocumentary maniru), neki od karakterističnih likova koji tvore trademark trilogije prisutni su od početka i u ovoj inscenaciji, ponajprije kako bi dodatno narušili iluziju i u prvi plan gurnuli sveopći filmski kaos – krezubi Giordano, popljuvani prosjak, antipatični Cirincione… Vulgarnoj komičnosti filma Il ritorno di Cagliostro doprinose glumci nesposobni za povjerene im zadaće, dijalozi svedivi na urlike pune prostota koje odapinju morfološki odbojni akteri, te gegovi na tragu ranog nijemog filma, tzv. slapsticka…  

 

Trajanje: 99 minuta

Jezik: talijanski/sicilijansko narječje (engleski titlovi)

Država: Italija

Tehnika: crno-bijelo

 

Daniele Cipri & Franco Maresco

 

Karijere talijanskih redatelja Cipria i Marescoa fundirane su 1986 kratkim video radovima i eksperimentalnim programima objedinjenim pod nazivom Cinico TV. Djelovali su u okviru javnog sektora u kulturi, iako angažirani uglavnom na društveno subverzivnoj proizvodnji, istovremeno upravljajući producentskom firmom Cinico, te kreirali zavidan broj eksperimentalnih video radova, vezanih uz tzv. subproleterski sicilijanski svijet što ga tvori plejada marginalnih likova, a koji je u njihovom autorskom rukopisu zadan daleko neposrednije, plastičnije od prikaza isforsiranog putem komercijalnih televizijskih kanala ili klasične filmske reprezentacije novije talijanske kinematografije. Ispunjeni blasfemičnim, seksualno uznemirujućim slikama i groteksnim figurama mafijaša, ti kratki radovi preadaptiraju i reverzibilno komplementiraju njihove dugometražne radove, uz neprikrivenu permutiranu potrebu za specifičnom, iako istovremeno i konvencionalno socijalnom, te nadasve
zanatskom – filmskom dozom dobrog ukusa. Radove im se može sagledati naprosto i kao bizarne freak show filmske koncepte, čemu je sklon i dio apsorbenata koji se integrira u širi korpus svojevrsne kultne sljedbe koja je nastavila regrutirati nove fanove i nakon formalnog razilaska dvojca, nakon čega su uslijedili, također zapaženi, njihovi solo projekti. Pedantniji kritičari često ističu fascinantnu beskompromisnost kojom autori oslikavaju svoje antikonformističke antiheroje, upravo kao
da vrijeme, neovisno o setovima, provode isključivo u okružju markiranom upravo takvim likovima. Njihove se radove estetski sagledava kao nesvakidašnje skladne niske pokretnih slika posve neovisne i separirane od estetskih postulata koje nameće talijanski filmski marketing i subordinirani mu masovni mediji. “Dajemo glas nijemima izražavajući neizgovorivo” – proklamirali su prigodno kontinuirano prozivani ciničari iz Palerma. Daniele Cipri ove je godine finalizirao čak šest samostalnih,
uglavnom dokumentarnih projekata, te upravo snima dugometražni igrani film Fai bei sogni (Sweet Dreams – Ugodni snovi), koji će premijeru imati na proljeće iduće godine. Radi se o dramatskom zaokretu ka specifičnoj ljubavnoj priči. Franco Maresco je početkom jeseni promovirao dokumentarni film Gli uomini di questa città io non li conosco, fantazmagorični hommage klasičnom opernom skladatelju Francu Scaldatiu. Njegov uradak Belluscone – Una storia siciliana (2014) izazvao je
tijekom premijernih prikazivanja u Italiji prvorazredni politički skandal, nakon čega kontroverzni autor povremeno zaprima i ozbiljne prijetnje smrću. Cipri i Maresco, unatoč pritiscima, ipak ne planiraju u dogledno vrijeme obnoviti suradnju. Tijekom ciklusa biti će prikazana tri njihova dugometražna filma iz svih perioda karijere:

13.11. Toto che visse due volte (1998)
20.11. Il ritorno di Cagliostro (2003)
27.11. E stato il figlio (2012)

 

Darko Duilo