Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija filma: António de Macedo – A Promessa (1973)

U petak, 18. prosinca s početkom u 20.30 h u prostorijama Kino kluba Split možete pogledati film A Promessa (1973), portugalskog redatelja Antónia de Macedoa, finalni dugometražni radi u sklopu ciklusa Cinema Novo Portugal, koji će zainteresirane upoznati s produkcijom iz perioda procvata filmske avangarde u Portugalu tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Cinema Novo redatelji iskazivali su sklonost sirovom, naturalnom tehničkom izrazu u kombinaciji s lirskim dramaturškim intimizmom. Projekcije su edukativnog karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati.

António de Macedo

António de Macedo, rođen 1931. Lisabonu već dvadesetak godina demonstrativno odbija nove filmske projekte zahvaljujući konfliktu
s portugalskim Ministarstvom kulture za koje tvrdi kako mu apsolutno korumpira autorske slobode. Iako je jedan od najistaknutijih utora perioda filmskog procvata početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća, odnosno Cinema Novo pokreta koji prezentiramo ovim ciklusom, u niz navrata su mu uskraćivana financijska sredstva, te ga se produkcijski kanaliziralo prema alternativnim fondovima za koje nije imao razumijevanja. Posvetio se pisanju i profesuri (diplomirao je arhitekturu, a doktorirao sociologiju religije), te objavio niz ezoterijskih i filozofijskih radova s lightmotivom dekonstrukcije ezoterijskih devijacija raspoznatljivih unutar apsoluta kršćanske kulturne matrice. António de Macedo pokrenuo je 1970. prvo filmsko kooperativno društvo (uvriježeni naziv za portugalske građanske udruge toga vremena), koje je nazvao Centro Português de Cinema (Portugalski filmski centar), te otpočeo karijeru redatelja i producenta avangardnih radova. Njegovi prvi kratki filmski projekti bili su filmovi Verão Coincidente (Coincident Summer – Uzgredno ljeto) i Nicotiana, oba realizirani 1963. godine. Prvi dugometražni projekt realizirao je zahvaljujući pokroviteljstvu Franciscoa de Castroa i Antónia da Cunha Tellesa. Radilo se o naturalistički sirovoj oniriji Domingo à Tarde (Sunday Afternoon – Nedjeljno popodne, 1965) koja je iste godine prikazana na filmskom festivalu u Veneciji. Film je, kao i još jedan njegov reprezentativni uradak – A Promessa (The Vow – Zavjet, 1973), koji će biti prikazan u sklopu ovog ciklusa, drastično stradao zahvaljujući cenzorskim
intervencijama tadašnjih portugalskih premijera – diktatora Antónia de Oliveira Salazara i Marcelloa Caetanoa. No, zahvaljujući sjajnom
prijemu filma A Promessa na filmskom festivalu u Cannesu, te prvoj nagradi za isti film na filmskom festivalu avangarde u Cartageni,
de Macedo je uživao internacionalnu podršku koja mu je omogućila daljnje djelovanje, neovisno o tome što su mu neki radovi potpuno uništeni, primjerice izvorna kopija dugometražnog igranog filma Nojo aos Cães (Even Curs Feel Disgust – Čak i psi osjećaju gađenje, 1970), koji je prethodno odabran za prikazivanje na filmskom festivalu u Bergamu, a u devastiranoj varijanti osvojio i počasnu nagradu Internacionalne federacije kino klubova (Fédération Internationale des Ciné-Clubs) tijekom prikazivanja na filmskom festivalu u Benalmádeni. U osvit tzv. `karanfil recolucije` 1974., nakon koje je slijedilo svrgavanje diktature i demokratska uspostava temelja današnjeg slobodnog Portugala, de Macedo je s nekoliko partnera, mladih portugalskih redatelja, pokrenuo filmski pogon Cinequanon, te se predao autorskom radu, uz neprestane konflikte s autoritetima, zbog čega je tonuo u kreativne blokade, te postao hermetično mračan kao i njegovi recentniji radovi. Sredinom devedesetih, kako smo na početku naznačili, raskrstio je s filmom i povukao se u izolaciju otpravljen klasifikacijama poput “neinteresantan kao i kompletan njegov angažman”, “izmaknut iz realnosti” ili “nastran i neadaptivan”. Predavač je na portugalskom sveučilištu. Fantazije motivirane slikom svijeta, u kontekstu de Macedoovog ezoterizma, univerzum su unutar kojega realnost predstavlja tek beznačajni isječak, a informacija o misteriju ljubavi koji održava vrstu prenosi nam se naprednim kozmološkim kodom kojeg poznaju tek rijetki…

Darko Duilo