Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija: Don Levy – Herostratus (1967)

U petak, 09. prosinca s pocetkom u 20.30 h u prostorijama Kino kluba Split (Ulica slobode 28, ex. Savska BB – Dom mladih) možete prisustvovati drugoj projekciji iz trotjednog ciklusa Fetish Cinema. Radi se o dugometražnom eksperimentalnom filmu Herostratus iz 1967. americko – australskog „kemijskog filmskog ovisnika“ Don Levya. Projekcije petkom u Kino klubu su edukativnog karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli.

 

 

Don Levy – Herostratus (1967)

Herostratus (1967) prvi je od dva dugometražna igrana filmska projekta (snimio je još osam kratkih eksperimentalnih uradaka) pokojnog australskog kemijskog inžinjera s doktoratom iz teorijske kemijske fizike Don Levya (1932-1987). Nakon što je, kao mladi imigrant na tritoriju SAD-a, neposredno po okončanju kratke filmske karijere (sve filmove je snimio tijekom šezdesetih godina prošlog stoljeća u Londonu kamo je stigao nekoliko godina ranije iz Sidneya) zatražio i dobio mjesto predavača na odsjeku za vizualne umjetnosti sveučilišta u Harvardu, Levy je, iscrpljen intenzivnim narkomanskim eksperimentiranjem s rizičnim kemikalijama koje su se koristile i u filmskoj proivodnji, prebačen na sveučilište u Los Angelesu kako bi pod kalifornijskim suncem, pri tamošnjem Institutu za umjetnost proučavao i podučavao samo čistu filmsku formu. Izvršio je samoubojstvo 1987. u dobi od 55 godina. Herostratus je, barem kada je temeljna dramaturška os filma u pitanju, svojevrsno predskazanje Don Levyeve tragične sudbine transgresijom dramske situacije izmješteno u antičku grčku. Zvuk za film je dizajnirao i skladao kontroverzni egipatski kompozitor, jedan od pionira elektronske muzike – Halim El-Dabh, a glavnu ulogu (zasnovanu na egzibističkoj interpretaciji arhetipsko – prototipskog antijunaka Herostratusa koji se planira imortalizirati nakon što spali Artemisov hram u Efesu – današnja Turska) odigrao je britanski glumac Michael Gothard (također samoubojica) široj avangardnoj publici najpoznatiji po ulozi makabričnog svećenika Barrea u kultnom remek – djelu The Devils (Vragovi; 1971) kontroverznog polivalentnog klasika Ken Russella (1927-2011).

Trajanje: 142 minute

Država: United Kingdom/Australia

Jezik: engleski (engleski titlovi)

Tehnika: crno-bijelo/kolor

 

 

CINEMA FETISH 

Francuski filmski teoretičar Christian Metz (1931 – 1993) pionir je integracije semioloških teorija (oslonjenih na kritičke polemike švicarskog lingviste Ferdinanda de Saussurea) u širi kontekst filmske teorije, preciznije – u filtrirani kontekst zrele akademske analitike filma – kontekst koji je, zahvaljujući primarnoj sintezi materije i sekundarnoj eliminaciji balasta filmske ideologije, fundamentalno zasnovan na selektivnom primordijalnom iskazu (arheologija znanja) koji se opire premetanju u puku informativnu, deskriptivnu sintaksu karakterističnu za marketinški plasman robe široke potrošnje. Metz je patentirao analitičke teorijske module (koncizna studija The Imaginary Signifier: Psychoanalysis and the Cinema; 1982) na koje se oslanja razvijena distinkcija filma kao produkta tehnike za sebe (eskatologija tehničkog procesuiranja) i filma kao tehnike po sebi (fizika – metafizika), na čemu se temelji i njegova kritika fetišističkog odnosa s komercijalnom kinematografijom općenito. Striktno definirano, slijedeći Metzov model izlaganja, možemo utvrditi kako je „fetišizam kao organska tehnička pretpostavka specifičnog odnosa prema kinematografiji negativan, ali i iznimno postojan balastni potporanj kojeg se, paradoksalno, uklanja samim procesom filmske proizvodnje fetišističkih sadržaja (ponekad rubno pornografskih), a kreativna intencija otpravljena u tom smjeru uglavnom se podvrgava kritici utemeljenoj na psihoanalizi (koja se s filmom interdisciplinirala još u doba njemačkog ekspresionizma s kraja dvadesetih godina prošlog stoljeća i tadašnjih temeljnih intervencija Karla Abrahama u pravcu analitičke dogradnje filmskog skripta).  Kinematografski fetišisti koje ćemo prezentirati ovim trotjednim ciklusom autori su koje prvenstveno definira sklonost predimenzioniranju tehničnih mogućnosti filmske proizvodnje u oba razvojna smijera, ili – kako bi se izrazio Metz – autori koji su film izmjestili u limitiranu mašinsku proizvodnju slike koja se radikalno udaljava od zahtjeva umjetnosti, te premeće u prethodno spomenutu tehniku po sebi, a kreativni proces autora sklonih takvom avangardnom poimanju primarno se zasniva na paradoksalnom konceptu imaginarnog stroja za mljevenje stvarnosti, primarno osovljenog na primordijalno kazalište sjena. U sklopu ciklusa biti će prikazani filmovi:

02.12.2016. Bruce LaBruce – Otto; or Up with Dead People (2008)

09.12.2016. Don Levy – Herostratus (1967)

16.12.2016. Alain Robbe-Grillet – Gradiva (C’est Gradiva qui vous appelle) (2006)

 

 

Darko Duilo

File is not a valid image: /home/kinoklub/public_html/wp-content/uploads/2017/10/ALA.jpg
Problem detected on file: /home/kinoklub/public_html/wp-content/uploads/2017/10/ALA.jpg