Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija: Composing the Cinema – Eksperimentalni filmovi (1959-2007)

U petak 01. lipnja s početkom u 20.30 h u projekcijskoj dvorani Kino kluba Split možete prisustvovati prvoj projekciji odabranih eksperimentalnih filmova koji na specifičan način tretiraju temeljni odnos slike i zvuka kao najlogičniji fundament medija. Biti će prikazan jedan jednosatni i dva kratka filma: Lillevan Pobjoyev Xenakis [Alive] (2007), Piotr Kamlerov Continu Discontinu (1959), te In Absentia (2000) Stephena & Timothya Quaya. Projekcije petkom u Kino klubu Split edukativnog su karaktera, organizirane za članove i sve ostale koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli…

 

Composing the Cinema

Temeljni suodnos slike i zvuka na filmu se već u ranoj fazi razvoja filma kao zvučnog medija, zahvaljujući improvizacijskim/eksperimentalnim pristupima, zanatski konfrotirao u pravcu ozbiljenja keativnog progresa u primarnoj prozvodnji i montaži atraktivne filmske (audio-vizualne) materije. Principi glazbene kompozicije i principi kompozicije kadra nisu osobito similarni, pa je svaka primarna nakanana o preuzimanju polaznog postulatnog modela u druge svrhe rezultirala naknadnom sistematizacijom tako producirane sineatske građe u pretinac slobodnije autorske filmske avangade. Mnogi su suvremeni kompozitori, u kontekstu vlasitog doprinosa svojevrsnim art-konvencijama, od perioda između dva rata preko formiranja trenda tijekom pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća do digitalnog alterniranja značajnije primjetnog u recentnoj produkciji, posezali za demonstrativnim korištenjem filmskog medija prema donekle raspoznatljivim obilježjima konstrukcije kompozicije (Cage, Feldman, Kagel, Xenakis…). Zahvaljujući daljnjem razvoju filmske industrije disciplinirao se odnos kompozitora s primarnom dominacijom slike u mainstream proizvodnji, a eksperimenti na tragu asinhroniteta, te ostalih zanatskih paradoksa u vezanju zvuka i slike proizvodno su posustali u korist predominacije produkcijskog koncepta konvencionalnijeg glazbenog filma kao specifičnog subžanra filmske dokumentaristike. U ovom pregledu kao segmente prigodnog ciklusa Composing the Cinema Kino klub Split prezentira nekoliko specifičnih radova za koje se može reći kako su reprezentativni primjeri produkcije (ne samo vemenski i trendovski) oslonjene na prethodno iznesene temeljne koncepte ograničene integracije i (istovremenog) kreativnog razgraničenja filmske kompozicije (uključujući montažni proces) i pravila kompzicije u skladateljskom smislu. Ciklusom su obuhvaćeni slijedeći filmovi:

01.06.2018.     Lillevan Pobjoy – Xenakis [Alive] (2007) 

Piotr Kamler – Continu Discontinu (1959)  

Stephen & Timothy Quay – In Absentia (2000)

08.06.2018.     Nicolas Humbert & Werner Penzel –  Step Across the Border (1990)

15.06.2018.     Peter Mettler – Picture of Light (1994)

 

Lillevan Pobjoy – Xenakis [Alive]

Kao video umjetnik i suosnivač audio-vizualne umjetničke grupe Rechenzentrum koja je djelovala u Berlinu u periodu od 1997. do 2008. Lillevan je primarno zainteresiran za eksperimentalno fuziranje slike i zvuka, iako djeluje i kao kreator instalacija i inovator u domeni projekcijske tehnike i tehnologije. Xenakis [Alive] je kompleksna posveta „atomiziranoj zvučnoj kulisi“ eksperimentalnih kompozicija suvremenog grčko/rumunjsko/francuskog kompozitora Iannisa Xenakisa (1922-2001) za koju je zvuk dizajnirao kompozitor Reinhold Friedl, a artikulirao deseteročlani njemački sastav Zeitkratzer specijaliziran za glazbenu avangardu. Koncept je tijekom premijernih prikazivanja okarakteriziran i kao „post-everything chamber orchestra video piece“.

Trajanje: 57 minuta

Jezik: zvučni film bez teksta

Država: Njemačka

Tehnika: kolor

 

Piotr Kamler – Continu Discontinu

Forsiranje opozitnosti zvuka i slike čine film Continu Discontinu (1959) poljskog veterana Piotra Kamlera (1936) idealnim primjerom uratka proizišlog iz donekle konvencionalno eksperimentalnog pristupa (na tragu apstraktnog ekspresionizma) u procesu (primarno sienatskog) proučavanja mogućnosti fuziranja elemenata filmske kompozicije (u predominatno montažnom postupku) i uspostavljanja alternativnog odnosa s filmskom materijom u kontekstu kojeg bi bile raspoznatljive određene natruhe konstruiranja glazbene kompozicije. Soundrack potpisuju Luc Ferrari (1929-2005) i u pethodnom prikazu već spomenuti Iannis Xenakis.

Trajanje: 9 minuta

Jezik: zvučni film bez teksta

Država: Francuska

Tehnika: kolor

 

Stephen & Timothy Quay – In Absentia

Prioritetnim tretmanom zvuka temeljem kojeg je, zasnovano na avangadnoj elektronskoj kompoziciji Karlheinza Stockhausena Zwei Paare (Two Couples – Dva para) konstruirana filmski efektna i kompromisno sukladna slika, film In Absentia (2000) američkih majstora eksperimenalne animacije, braće blizanaca Stephena i Timothya Quaya (1947), postao je opće mjesto u širem kontekstu rasprave o odnosu slike i zvuka u gabaritima suvremene filmske avangarde. Vizualnim dijelom filma s počeka referentno dominiraju scenske odredice nametnute potrebom za dramaturškom izolacijom filmskog prostora koje su inspirirane artefaktima/umjetninama nastalima kao posljedica akivnog djelovanja štićenika psihijatrijskih klinika (taj bizarni fundus prethodno je prigodno izložen u londonskoj galeriji Hayward), a u postupnom povlačenju i antropologizaciji filmske situacije fokus se izmješta na ženu za koju se može prepostaviti kao proživljava depresiju/frusrtaciju, čime je donekle apsurdni koncept filma osovljenog na prethodno zadanu zvučnu kulisu još jedim dojmljivim radom uvjerljivo potvrđen kao suvislo polje filmskog ekspeimentiranja. Film je splitsku premijeru imao u sklopu Split Film Festivala 2001.

Trajanje: 20 minuta

Jezik: zvučni film bez teksta

Država: Velika Britanija

Tehnika: crno-bijelo/kolor

 

Ukupno trajanje programa: 86 minuta

 

Darko Duilo