Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Projekcija: Artour Aristakisian – Mesto na Zemle (2001)

U petak 12. svibnja s početkom u 20.30 h u sklopu dvotjednog autorskog ciklusa možete prisustvovati projekciji filma Mesto na Zemle (Place on Earth – Mjesto na Zemlji; 2001), kontroverznog armensko – ruskog redatelja sa zamrznutim profesionalnim statusom Artoura Aristakisiana. Ponukan negativnim iskustvom s novom ruskom (putinovskom) političkom trasom Artour Aristakisian se, nakon samo dva autorska projekta, povukao iz filmske produkcije i prihvatio profesuru na Filmskom institutu u Moskvi, te rijetko istupa u javnosti. Projekcije petkom u Kino klubu su edukativnog karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli…

 

 

Mesto na Zemle

Nakon formativne studentsko – uličarske životne epizode koja je rezultirala njegovim prvim, diplomskim filmom Ladoni (Palms – Dlanovi; 1993), Artour Aristakisian potvrdio je Moskvu kao stalno prebivalište, te tijekom idućih nekoliko godina na teritoriji ruske prijestolnice aktivno participirao u životu eksperimentalne komune koja je, u periodu realizacije filma Mesto na Zemle (Place on Earth – Mjesto na Zemlji; 2001) predstavljala ilegalni model sabirnog centra za bolesne i nemoćne kojima se kao rješenje nudilo masovno, organizirano prostituiranje za koje se pretpostavlja kako je bilo politički nusprodukt korupcije u redovima tadašnjeg ruskog Ministarstva zdravstva. Postsovjetski neo – hipici u ovoj Aristakisianovoj crno – bijeloj filmskoj dokumenti zbog koje je na zapadu zavrijedio laskavu titulu ruskog Ken Loacha iziritirali su tzv. novu rusku intelektualnu elitu (posebice filmske kritičare), te je konačni produkt, nakon premijernih festivalskih prikazivanja, markiran kao anakroni, demodirani filmski koncept, a komuna o kojoj je u filmu riječ doslovno je rasturena u surovoj akciji elitnih pripadnika OMONA (ruskih specijalnih snaga). “Ponašali su se kao histerični pjesnici i govorili u metaforama punim sadističkih prijetnji” – prisjetio se autor sraza sa represivnim ruskim sustavom u ranom periodu predsjednikovanja kontroverznog Vladimira Putina. Film Mesto na zemle teško je deskribirati koristeći se temeljnim odrednicama filmskog stila – u kontrapunktiranju s lirskim minimalizmom i interesom za detalje kojim precizno portretira svoje antijunake autor, zahvaljujući surovom naturalizmu kadra, gotovo istovremeno naglašava kako se isti ti ljudi hrane smećem, te gotovo uopće ne peru. Moglo bi se reći kako je Mesto na zemle anarhistički film kada bi se u prilog takve teze, u kontekstu pravdanja ove specifično prezentirane komunalne situacije, bilo moguće pozvati na bilo kakve druge socijalne vrijednosti osim temeljnog kršćanskog koncepta “jedinstva u Kristu”.

Trajanje: 126 minuta

Jezik: ruski (engleski titlovi)

Država: Rusija

Tehnika: crno – bijelo

 

Artour Aristakisian

Artour Aristakisian (1961) bio je student na moskovskom državnom institutu kada je u periodu sloma komunističke vlasti počeo prikupljati materijale koje je snimao na ulicama živeći među beskučnicima i marginalcima u Kishineu, glavnom gradu današnje Moldavije. Nakon što je materijalizirao dva dugometražna brikolaža na tragu radikalnih socijalnih filmskih eksperimenata povukao se iz daljnje produkcije i udaljio od filmske proizvodnje. U prvi dramaturški plan njegovih radova gurnute su obogaljene osobe koje se posljednjim snagama bore za goli opstanak, nezbrinuti duševni bolesnici koji pate od neprestanih napada, grbavci, slijepci i tome slično. Kritika mu je pripisivala radikalno mesijanstvo na tragu filmske iracionalnosti, a radove mu karakterizira i bijeg od racionalnih struktura u transformaciji odnosa s filmskom materijom što tvori specifičan tehnički estetiziran koncept prenosa osjećaja pesimizma i paranoje. Za filmove Artoura Aristakisiana moglo bi se reći kako su produkt pervertitstva autorskog socijalnog angažmana. Ponukan negativnim iskustvom s novom ruskom političkom trasom Artour Aristakisian se, nakon samo dva autorska projekta, povukao iz filmske produkcije i prihvatio profesuru na Filmskom institutu u Moskvi. Rijetko istupa u javnosti, a jedno od posljednjih pojavljivanja u informativnim programima ruskih televizija “odradio” je trudeći se protumačiti kompleksne socijalne konzekvence famozne “afere Pussy Riot”.

 

Darko Duilo