Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

PRAZNIČNE PROJEKCIJE: Herbert Achternbusch – Des Gespenst (1982)

Tijekom praznika – u petak, 23. prosinca, te potom 30. prosinca – s pocetkom u 20.30 h u prostorijama Kino kluba Split (Ulica slobode 28, ex. Savska BB – Dom mladih) možete prisustvovati projekcijama dvaju prigodnih kontroverznih filmova iz korpusa klasične njemačke kinematografije. Radi se o dugometražnom avangardnom filmu Des Gespenst iz 1982. u režiji ekstravagantnog majstora filmske blasfemije Herbert Achternbuscha (23. prosinca), te lirskom eksperimentu utemeljenom na čistoj crno – bijeloj fotografiji; filmu Der Engel mit dem Saitenspiel (1944) (30. prosinca) koji je autorizirao tragikomični niži nacistički aparatčik Heinz Rühmann u pauzama montiranja privatnih pornografsko – incestuonih snimaka obitelji Josepha Goebbelsa. Projekcije petkom u Kino klubu su edukativnog karaktera, organizirane za članove i sve koji žele prisustvovati. Ulaz je besplatan, svi su dobrodošli.

 

Herbert Achternbusch – Des Gespenst (1982)

Herbert Achternbusch (1938) rođen je u Minhenu, tradicionalno konzervativnoj, te poslovično dekadentoj prijestolnici ruralne Bavarske. Sklon je eksperimentalnoj književnosti, a akademski je kodiran kao “missing link” između Karla Valentina (1882-1948) – vajmarskog klauna, kabaretskog performera, pisca i njemačkog filmskog pionira – te suvremenih njemačkih filmskih nadrealista (tehnički formatiranih dekonstrukcijom klasičnog opusa Max Ernsta) koji su, u kontekstu njemačke kinematografije, aktivirani nakon novovalnih sedamdesetih godina prošlog stoljeća i diktata stroge narativne strukture cinema skripta (primjerice – kinematografija Rainer Werner Fassbindera). Prvi značajniji međunarodni uspjeh postigao je zahvaljujući scenariju za Werner Herzogov kultni klasik Herz aus Glas (1976), a do tada je autorizirao i nekoliko autorskih kratkih eksperimentalnih filmova, kao i dva dugometražna uratka na tragu rane njemačke underground kinematografije (produkcijski degradirane zbog administrativnih troškova proizvodnje daleko popularnijih filmova tzv. nove njemačke kinematografije toga perioda). Filmski festival u Berlinu četiri puta je otvorio prostor premijernim projekcijama Herbert Achternbuschovih najznačajnijih radova. Light motivi njegovih filmova su paradoksalan odnos prema zavičajnom bavarskom podneblju, opesija izmještanjem na daleke nenastanjene pacifičke obale, te narcističke konstrukcije karaktera utemeljene na potrebi degradiranja institucionalnog pritiska i proizvodnje blasfemije. Film Des Gespenst (The Ghost – Duh; 1982) definira točku loma u odnosima Herberta Achternbuscha s bavarskim političkim strukturama u trenutku kada pokrajinsku vlast u Minhenu preuzima nekadašnji nacist (praktikant katolik i aktivni član NSDAPA) Friedrich Zimmermann (1925-2012) koji će postati ministar unutarnjih poslova u prvom kabinetskom sazivu vlade Helmuta Kohla, te (zahvaljujući svom inkvizitorskom mahnitanju) potaknuti prvu poslijeratnu defašizaciju njemačkog parlamenta i društva koja je njegovim konačnim odstupanjem 1991., neposredno pred izbijanje rata na Balkanu, efikasno dovršena, a konfliktna osovina institucije u politici geopolitički taktičko – strateški sigurnosno izmještena. Nikada nije do kraja istražena uloga Friedricha Zimmermanna, koji je kraj karijere dočekao kao njemački ministar transporta, u ilegalnom naoružavanju ekstremista u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini neposredno prije izbijanja rata, pošto se pretpostavlja kako je naoružanje transportirano ilegalnom misionarskom institucionalnom trasom. Des Gespenst je radikalna filmska satira osovljena na institucionalnu dogmu o Isusu koji, u Achternbuschovoj avangardnoj filmskoj interpretaciji, pomoću efektne montažne perforacije prvobitne crno – bijele filmske fotografije, “obavi jedino što zna” tako “nadrealno” da ga ni sam autor ne bi mogao zaustaviti ili smisleno procesuirati. Film se prvih nekoliko godina od premijere u Njemačkoj prikazivao ilegalno jer se Friedrich Zimmermann represivno cenzorski usprotivio projekcijama, makar morao “sve umnožene role ritualno progutati” kako bi izrazio svoj stav o Achternbuschovoj kinematografiji. Uz Herberta Achternbuscha u glavnoj roli, u filmu glumi i Werner Schroeter, još jedan redateljski gigant tadašnjeg novog njemačkog filma.

Trajanje: 88 minuta

Država: Njemačka

Jezik: njemački (engleski titovi)

Tehnika: crno – bijelo

 

Darko Duilo