Kino klub Split

Pretraživač

Newsletter

Home

Linkovi

Korisnici

Log In

Ciklus filmova Kire Muratove

Najautentičniji  filmski stvaraoci danas daleko se više identificiraju kroz vlastite nacionalne kulture, nego kroz globalna pitanja i teme.  Tako su djela redatelja kao što su James Benning, Luc i Jean-Pierre Dardenne, Hou Hsiao-hsien,  Jia Zang –ke, Abbas Kiarostami, Kira Muratova, Jafar Panahi, Bela Tarr, Tsai Ming-liang i Edward Yang profilirana, lokalna i ezoterična. Međutim, ono što o svojim zemljama govore, ipak je sekundarno, obzirom na njihovu glavnu svrhu: a to su podivljali, tragikomični, i često katastrofični efekti moderniteta na tradicionalne modele života i mišljenja.

Desetak tvrdoglavo neobičnih i fantastičnih filmova Kire Muratove, opisani su riječima nekih kritičara kao supstancijalno ruski, a istaknuti kritičar Johnatan Rosenbaum smatra je najvećom živućom ruskom filmašicom.  Ipak, napominje kako nije sasvim siguran što pridjev ‘ruski’ u njenom slučaju znači.

Kira Muratova rođena je 1934. godine  u Rumunjskoj, majke Rumunjke i oca Rusa. Pohađala je i rumunjsku i rusku školu, često skrivajući svoj ruski identitet u ranijoj fazi školovanja, i svoj rumunjski u kasnijoj fazi. Oba roditelja bila su visoko pozicionirani članovi komunističke partije, te je Kira proživjela djetinjstvo u relativno privilegiranom položaju.  Kroz veći dio svog života, živjela je u Ukrajinskom gradu Odessa, njeni filmovi su na ruskom jeziku i puni referenci na rusku literaturu, ali njena vizija vrlo jasno nije ograničena samo na rusku kulturu.

Sasvim je neobična kako je ova redateljica, čiji su filmovi iznimno transgresivni, uspjela pribaviti financijska sredstva za njih. Međutim, nakon što pogledate dokumentarac o njoj, uvidite da se radi o ženi koja pršti energijom, svježinom i ekspresijom. Također, pokazuje se kao sjajna redateljica  i pažljiv suradnik na projektima s drugim velikim redateljima – od Alexeia Guermana, preko Sokurova do Andrzeja Wajde – što je dokaz da mnogi umjetnici visoko vrednuju njen talent.

Muratova za utjecaje navodi Charlia Chaplina, Federica Fellinija, Roberta Flahertya i Sergeja Paradjanova.  Nedavno je navela i Jean-Luc Godarda, Piera Paola Pasolinija, te Eisensteinovog Ivana Groznog kao svoje favorite. Ipak, jedini prepoznatljiv element ovih utjecaja na njen stil je Fellini, a razaznaje se u afinitetu prema cirkuskom šarenilu, gužvama i groteskama crtića  (npr. u filmu ‘Asthenic Syndrome’ golema žena izvodi  solo ‘Stranci u noći’ na trubi).

03.02.2012.

Izvorni naziv: Astenicheskiy sindrom
Godina proizvodnje: 1989
Trajanje: 153 min.
Jezik: Ruski
Država: Sovjetski Savez
Tehnika: c/b i kolor

Vjerovatno najoriginalniji pristup Muratove je tendencija da dvije ili nekoliko priča stopi u jednu. ‘Astenicheskiy sindrom’ počinje s 40-minutnim uvodom srednjovječne doktorice pobješnjele zbog smrti svog muža (koji podsjeća na Josepha Stalina). Ovo postaje film posmatran od strane idućeg glavnog karaktera u slijedećoj priči – učitelja koji pati od narkolepsije.

Slijede:

10.02.2012.   Kira Muratova – Tri istorii (1997)
17.02.2012.   Kira Muratova – Chekhovskie motivy (2002)

više